Voor alle moeders met ADHD …

mei 11, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Monkey Business Images/Shutterstock

Jongleren

Bron: Monkey Business Images / Shutterstock

(Opmerking: deze kolom is van een vrouw naar andere vrouwen Geschreven door Sarah Cheyette, MD.)

Moederschap. Het is geen taak voor mensen met een zwak hart – en wanneer een moeder ADHD heeft , wordt de moeilijkheidsgraad vergroot. Dus deze moederdag, laten we allemaal een glas opheffen en een moment nemen om deze vrouwen te waarderen.

Vrouwen met ADHD hebben uitdagingen die beginnen wanneer ze zwanger worden. Veel vrouwen die voor ADHD worden behandeld, kiezen ervoor om tijdens de zwangerschap te stoppen met het nemen van ADHD-medicijnen. Dit is een goed idee, omdat de effecten van ADHD-medicijnen op de hersenen van een opgroeiende baby niet volledig worden begrepen. Maar het betekent dat een ADHD-moeder tijdens de zwangerschap niet haar gebruikelijke medicatie heeft om haar te helpen zich te concentreren.

Alsof dat nog niet genoeg was, merken veel moeders – zelfs degenen zonder ADHD – tijdens de zwangerschap dat hormonale veranderingen van oestrogeen en oxytocine hun manier van werken veranderen. Deze hormonen beïnvloeden de hersenen; Van de belangrijke dingen die ze doen, helpen ze ervoor zorgen dat moeders sterk aan hun kind hechten. Dat is geweldig, maar ze beïnvloeden de hersenen ook op andere manieren, en het blijkt dat ze niet zo goed zijn voor focus en geheugen . Dit is een extra uitdaging voor de aanstaande moeder van ADHD.

Zodra de baby geboren is, een hele reeks nieuwe uitdagingen zich aandienen: Ten eerste, een nieuwe moeder verdraagt continue slaap ontbering maandenlang-en slaap is super belangrijk om scherp te stellen. Terwijl dat gebeurt, veroorzaken voortdurende hormoonveranderingen een ravage met de hersenen van de moeder. En dan zijn er de constante onderbrekingen. Er zijn dagen dat je grootste prestatie als nieuwe moeder (of inderdaad, totdat je kind ongeveer 5 jaar oud is) naar de badkamer gaat om te plassen zonder onderbroken te worden. Met deze constante zaps uit de omgeving , is het moeilijk om een ​​samenhangend plan samen te houden na een paar minuten. De aandachtspunten van mama worden snel kleuterformaat.

Er is ook, voor sommige vrouwen, een gevoel van gebrek aan prestatie. Voordat u moeder wordt, kunt u genieten van gemakkelijk te begrijpen prestaties, zowel op het werk als thuis. Na het hebben van de baby is aankleden en uitstappen het HUIS. Je borsten spetteren, je kunt het binky niet vinden, “Oeps, waar zijn die spuugdoekjes?” en “In godsnaam, vergeet de luiers niet!” En de verandering van kleding. En bijtringen. Oh, en de baby! De stress van het moeten onthouden van alles wat de baby nodig heeft, bovenop alles wat je zelf nodig hebt, kan overweldigend zijn. Dus hoewel je veel bereikt door een nieuw klein persoon in de wereld te brengen, zijn sommige dagen die je niet dezelfde voldoening of directe zelfwaardering geven als andere prestaties thuis of op een werkplek.

Suzanne Tucker/Shutterstock

Vergeet niet – alles!

Bron: Suzanne Tucker / Shutterstock

Naarmate kinderen ouder worden, verandert het pijnpunt. Er zijn zoveel activiteiten en items om bij te houden, en mammie staat vaak centraal. Het joch wordt uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje? Super goed! Moeder leest de uitnodiging, RSVP’s, markeert haar kalender (met herinneringen!), Bestelt het heden, wikkelt het heden, brengt het kind heen en weer naar het feest, etc. Huiswerk? Als het kind het niet doet, krijgt mama het boze oog van de leraar. Moeders staan ​​vaak centraal bij het regelen van kindgerelateerde activiteiten: hobby’s, speeldata, sport , lessen, schoolregistratieformulieren . Baad het kind. Voed het kind. Er zijn kleding en schoenen te koop. Om maar te zwijgen van huishoudelijk werk en banen. En “mij” -tijd, ook bekend als verjongingstijd? Dat wordt terzijde geschoven voor urgentere zorgen.

De sleutel tot het moederschap is jongleren, waarbij alle ballen tegelijkertijd in de lucht blijven bewegen. Voor beter of slechter, moeders in onze samenleving hebben nog steeds de neiging om dat meer te doen dan vaders. Een recente studie heeft bevestigd wat veel vrouwen al heel lang voelden: moeders nemen meer huishoudelijke taken op zich dan vaders. Als een van die ballen die je jongleert, wordt gedropt, nemen moeders het ter harte en geven ze zichzelf de schuld. Het is niet zo dat mannen niets doen – ze hebben de neiging om langer buiten het huis te werken – maar vrouwen hebben de neiging om saaie, alledaagse taken uit te voeren die zo belangrijk kunnen zijn voor de kinderen in het gezin. (Weet u waar dat veldstrookje is? Hebt u de verplichte vaccins vóór de zevende klas geregeld?) In het slechtste geval kan het als de dood worden gevoeld door duizend stukjes papier.

Het gezegde “Het werk van een vrouw is nooit gedaan” is waar, en zelfs in de meest sociaal vooruitstrevende families blijven thuis en kinderen vaak een beetje meer in het domein van mijn moeder dan dat van papa. Een probleem dat relevant is voor moeders met ADHD is dat het thuiswerk minder gestructureerd is dan op sommige andere plaatsen – en een gebrek aan structuur is bijzonder moeilijk voor een ADHDer. Wanneer je naar een kantoor gaat, zijn er andere mensen in de buurt die werken, dus je werkt. Er is een schema dat mensen volgen, dus je volgt het. Er zijn duidelijke verwachtingen en prestatiemetingen. Dit soort structuren versterken de focus. Maar thuis bestaat geen van deze structurele versterkers. Elke taak roept om je onmiddellijke aandacht, alles tegelijk. Er is een koor van duizend “doe me eerst!” taken.

En alles is erger als moeder ook een kind met ADHD heeft. Verdubbel het plezier, verdubbel het plezier. Maar als de ADHD volledig onbeheerd is, dan zijn er minstens twee mensen in het gezin met een beetje extra chaos om samen te vermenigvuldigen. Dat kan moeilijk zijn voor gezinsdynamiek. Niet-ADHD-leden begrijpen misschien niet wat er aan de hand is.

Wat kun je als moeder met ADHD doen om jezelf te helpen?

Onthouden:

MAMA!

M = Me-tijd. Krijg wat “me time” -tijd met vrienden, tijd om te oefenen, tijd waar je niet gestoord zult worden. Het hoeft niet urenlang te duren en het hoeft niet dagelijks te zijn, maar maak het van u.

O = Organisatie. Proberen om al je afspraken en activiteiten voor kinderen en andere dingen die je moet doen te onthouden, is de moeilijke manier om het te doen. Vind manieren om je schema te organiseren en bij te houden (Google Agenda is je vriend ).

M = Maak je eigen prioriteiten. Je moet kiezen wat voor jou belangrijk is. Als het vouwen van wasgoed niet belangrijk voor je is, is dat goed. Laat iemand anders ervoor zorgen.

M = Magazines. Gooi de tijdschriften weg die foto’s zijn vol Instagram-waardige momenten. Het leven is alleen perfect met stylisten en professionele fotografen.

Y = Jij, niet je kind. Er is een verschil. Niet alles wat fout gaat met je kind is jouw schuld. Geef een verantwoordelijkheidsgevoel aan uw kind. Dat is goed voor iedereen. Stel dat uw kind meer verantwoordelijk is dan u denkt dat het is. Geef ze niet alleen een kans maar de vaste verwachting dat ze zullen opklimmen.

ADHD helpt veel moeders leuk, creatief, inventief en empathisch te maken. Het is niet allemaal slecht. Sterker nog, veel ervan is echt heel goed! Maar het kan een beetje extra uitdagend zijn. Dus voor alle ADHD moeders die er zijn, vandaag groeten wij u!


CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Lees meer