Voedingspsychiatrie: is voedsel de volgende grens in de geestelijke gezondheidszorg?

Voedingspsychiatrie: is voedsel de volgende grens in de geestelijke gezondheidszorg?

mei 29, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Hier bij MBG, doen we ons best om het stigma dat gepaard gaat met psychische stoornissen zoals depressie en angst het hele jaar door te doorbreken. Maar deze maand, die maand van geestelijke gezondheid is, we besteden extra aandacht aan het onderwerp door de meest innovatieve manieren te benadrukken om dagelijks je eigen humeur te stimuleren en om vrienden en familieleden te steunen die het moeilijk hebben.

Eten kan je beste vriend of ergste vijand zijn als het gaat om het beheren van verschillende gezondheidsomstandigheden. Vraag het maar aan iemand die zijn diabetes type 2 heeft omgekeerd door de geraffineerde koolhydraten te graven of zijn symptomen van reumatoïde artritis drastisch te verminderen na het aannemen van een ontstekingsremmend dieet . Dieetgewoonten en humeur zijn ook duidelijk verbonden. Dit is natuurlijk duidelijk in je dagelijkse leven wanneer je die daling in energie en piek in prikkelbaarheid ervaart kort na een groot deel van de verjaardagstaart van je collega.

Maar de connectie tussen voeding en geestelijke gezondheid gaat een stuk dieper dan dat je af en toe een beetje een hangietje krijgt. Ongeveer vijf jaar geleden leerde ik dit uit de eerste hand. Na het ondergaan van steeds ernstigere symptomen van een mysterieuze ziekte (die ik later zou leren, was de ziekte van Lyme ) tot het punt dat ik niet meer dan vijf minuten langer kon lopen zonder slopende pijn, moest ik mijn baan in NYC verlaten en weer terugkomen met mijn ouders. Ik voelde me volledig geïsoleerd en gleed in zo’n lage emotionele toestand dat ik wakker werd en huilde en (door mijn dagen heen) strompelde in een apathische mist. Maar op een dag besloot ik in een opwelling mijn ontbijtgranen en PB & J-boterhammen te dumpen voor een veggie-zwaar, paleo-achtig dieet om mijn pijn te verzachten. Na een maand was mijn pijn nog steeds aanwezig, maar iets waarvan ik niet had verwacht dat het gebeurde – ik voelde me beduidend optimistischer, ik zou zeggen dat ik gelukkig was . Ik ben ook zeker niet alleen in mijn ervaring.

“Tegenwoordig is het gebruikelijk om voedsel te horen dat als medicijn wordt aangeduid.Wat voor veel mensen zo verrassend is, is het feit dat deze verklaring van kracht is voor de stemming”, zegt David Perlmutter, MD , bekend neuroloog en gastheer van de komende serie Alzheimer: The Science of Preventie .

In feite krijgt een opkomend onderzoeksgebied dat bekend staat als voedingspsychiatrie steeds meer aandacht om juist deze reden, met studies die drastische verbeteringen laten zien in depressie, angst en andere aandoeningen bij patiënten die strategische veranderingen in hun eten aanbrengen. Dit heeft meer professionals in de geestelijke gezondheidszorg ertoe aangezet om hun patiënten te vragen en een eenvoudige maar mogelijk levens veranderende vraag te stellen: wat heb je gegeten?

Het onderzoek naar voedsel als een behandeling voor de geestelijke gezondheid is sterker dan ooit.

Het vakgebied van de voedingspsychiatrie ontstond ongeveer 10 jaar geleden, grotendeels dankzij onderzoekers als Felice Jacka , van wie de PhD-studie in 2010 heeft aangetoond dat vrouwen wiens dieet hoger was in groenten, fruit, vis en volle granen (met matig rood vlees), minder kans op depressie of angst dan vrouwen die een dieet met veel geraffineerde koolhydraten, toegevoegde suikers en ander verwerkt voedsel consumeerden. Lange tijd was er een idee dat lichaam en geest gescheiden waren, en er was veel scepsis toen Jacka haar promotieonderzoek voor het eerst voorstelde. Maar dat is allemaal veranderd. Nu is Jacka directeur van het Food & Mood Centre aan de Deakin University in Australië en voorzitter van de International Society for Nutritional Psychiatry Research ; en in de afgelopen paar jaar is duidelijk bewijs naar voren gekomen dat suggereert dat we niet langer alleen naar geestelijke gezondheid en hersengezondheid kunnen kijken.

“We hebben nu een zeer grote en consistente bewijsbasis … om te zeggen dat de kwaliteit van je dieet is gekoppeld aan je risico van depressie in het bijzonder,” zei Jacka in een recente video die ze eerder deze maand op haar Twitter-pagina plaatste . Maar hoewel het observationele bewijs tussen dieet en mentale gezondheid al enkele jaren duidelijk is, hebben pas onlangs gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken aangetoond dat het verbeteren van het dieet daadwerkelijk kan helpen bij het behandelen van mentale gezondheidsproblemen zoals depressie.

Voorbeeld: de 2017 ‘SMILES’-studie , geleid door Jacka, vond dat matig tot ernstig depressieve mensen die door een diëtist werden gecoached om een ​​dieet in mediterrane stijl te volgen gedurende 12 weken een significante verbetering in stemming hadden in vergelijking met mensen die eenvoudig sociale steun ontvingen . Aan het einde van het onderzoek was ongeveer 30 procent van de patiënten die de voedingssteun ontvingen in remissie voor hun depressie vergeleken met 8 procent van de sociale steungroep. Nog recenter, een 2019 meta-analyse onderzocht 16 gerandomiseerde gecontroleerde studies op zoek naar de effecten van voedingsinterventies op de geestelijke gezondheid en concludeerde dat de verbetering van voeding (met name door het verhogen van groenten en vezels, en het terugschroeven van fast food en suikers) doe we even meetbaar voordeel voor depressie – en in mindere mate angst.

Deze spannende hoeveelheid onderzoek – samen met ander onderzoek naar het effect van individuele voedingsmiddelen en voedingsstoffen op de geestelijke gezondheid – heeft een aantal professionals in de geestelijke gezondheidszorg ertoe aangezet om voedsel op een grote manier in hun praktijk op te nemen (zelfs sommige hogescholen, zoals Columbia University, zijn begon psychiatrische studenten te leren over de connectie tussen eten en gemoedstoestand).

Naast de gebruikelijke vragen over de geschiedenis van de geestelijke gezondheidszorg, sociale ondersteuningssystemen en doelen, vraagt Drew Ramsey, MD , een assistent-klinisch professor in de psychiatrie aan Columbia University en een zelfbenoemde voedingspsychiater, patiënten om te beschrijven wat ze eten. Hij is op zoek naar potentiële tekorten aan voedingsstoffen / tekortkomingen die van invloed kunnen zijn op de geestelijke gezondheid en symptomen kan verergeren, evenals inzicht in iemands relatie met voedsel. Van daaruit zal hij patiënten begeleiden bij het aanpassen van hun dieet om hun algehele mentale gezondheid te ondersteunen, vaak in combinatie met meer conventionele modaliteiten zoals gesprekstherapie en medicatie.

Andere beoefenaars, zoals voedingspsychiater Georgia Ede, MD maken gebruik van laboratoriumwerk om de metabolische gezondheid en voedingsstatus te evalueren. “Deze omvatten bloedtesten voor insulineresistentie (soms aangeduid als pre-diabetes of koolhydraatintolerantie) en voor nutriëntentekorten zoals B12 en ijzertekort,” zegt ze.

Welk dieet zijn psychiaters voorschrijven aan patiënten? Er is er niet één.

Op dit moment is het grootste deel van het onderzoek gedaan naar een mediterraan dieet , waarbij uit onderzoek is gebleken dat mensen die op deze manier eten (denk aan: verwerkte junk uitsnijden en op vezelrijke groenten, fruit, vis, noten, bonen, peulvruchten laden olijfolie, gefermenteerd voedsel en wat vlees) hebben een 30-50 procent lager risico op depressie. Maar veel deskundigen zijn het erover eens dat er misschien niet één dieet is dat optimaal is voor de geestelijke gezondheid. Een aantal voedingsbenaderingen, op voorwaarde dat ze de juiste balans bevatten van breinverhogende voedingsstoffen (bijv. Omega-3 vetzuren, vitamine B12, zink, ijzer, magnesium en vitamine D), kunnen de slag slaan.

Om zijn patiënten te helpen bij het bedekken van hun voedingsbodems, begeleidt Ramsey hen naar de voedselrijke voedselgroepen waar de meeste Amerikanen tekort schieten: bladgroenten, felgekleurde “regenboog” groenten, zeevruchten en gefermenteerd voedsel. Van daaruit zal hij met patiënten praten over welk voedsel binnen die categorieën zij kunnen genieten en hoe ze deze op een eenvoudige, vreugdevolle manier kunnen klaarmaken en bereiden. Als nuttig hulpmiddel creëerden hij en een collega een lijst met antidepressiva , met het plantaardige en dierlijke voedsel (oesters, zalm, waterkers en spinazie om er maar een paar te noemen) die de hoogste niveaus aan voedingsstoffen bevatten waarvan is bewezen dat ze helpen depressie te voorkomen of te verminderen.

Interessant is dat terwijl plantaardige diëten vaak als de heilige graal worden beschouwd, ze misschien niet echt ideaal zijn voor geestelijke gezondheid. “Er zijn enkele correlationele gegevens dat mensen die geen rood vlees eten of die vegetarisch eten, een veel groter risico lopen op een depressie”, zegt Ramsey. “Dit is geen populaire data onder de plantaardige menigte, maar ik denk dat het belangrijk is om te overwegen.” Maar toch, Ramsey gelooft dat het zijn taak is als voedingspsychiater om je te helpen “je hersenen te voeden” ongeacht het specifieke dieet dat je abonneren op -of dat is Whole30 of veganistisch. Dus, als je een passie hebt voor het nuttigen van producten zonder dieren, zal hij je ondersteunen en ervoor zorgen dat je eet en aanvult op een manier die mentaal welzijn ondersteunt.

Andere voedingspsychiaters, zoals Ede, hanteren een iets andere aanpak. Terwijl ze zegt dat de belangrijkste voedselregel voor geestelijke gezondheid is om hele voedingsmiddelen te eten en moderne verwerkte voedingsmiddelen (namelijk geraffineerde koolhydraten en geraffineerde plantaardige oliën zoals soja en maïsolie) te vermijden, suggereert ze vaak dat patiënten experimenteren met het elimineren van granen, peulvruchten en zuivelproducten. ook.

“Over het algemeen beveel ik wat ik noem een ​​’pre-agrarisch dieet voor heel voedsel’, dat bestaat uit hele plantaardige en dierlijke voedingsmiddelen, een van de beste manieren om te voorzien in de voedingsbehoeften van de hersenen,” zegt ze. Terwijl het bijten van alle granen en peulvruchten misschien vreemd klinkt, zegt ze dat deze voedingsmiddelen fytinezuur bevatten, wat de opname van belangrijke hersen-gezonde mineralen zoals magnesium en zink kan verstoren; en lectinen , die de darmwand kunnen beschadigen en het immuunsysteem kunnen verergeren. Deze aanpak volstaat voor de meeste mensen, maar soms gaat Ede nog een stap verder met patiënten. “Voor mensen die insulineresistentie hebben, adviseer ik een koolhydraatarme of zelfs zeer koolhydraatarme ketogene versie van ditzelfde dieet.”

Een aantal jaar geleden ontmoette Ede een 40-jarige vrouw die levenslang symptomen had van uitstelgedrag, slechte motivatie, lage energie, afleidbaarheid en desorganisatie die haar werk en privéleven verstoorden. Ze stelde haar vast met ADHD en schreef Aderall voor, wat zeker hielp, maar bracht ongelijke voordelen teweeg tijdens de dag en veroorzaakte onaangename bijwerkingen zoals constipatie. Geleidelijk verwijderde ze granen, peulvruchten, zuivelproducten en de meeste bewerkte voedingsmiddelen uit haar dieet, wat haar hielp en haar fysieke gezondheid verbeterde, maar niets deed voor haar ADHD. Maar toen ze ermee instemde om dit jaar een ketogeen dieet te proberen, begonnen haar symptomen binnen enkele dagen te verbeteren. “Sindsdien is ze gestopt met Adderall en meldt ze dat ze nog beter functioneert in ketose dan op Adderall en zonder bijwerkingen,” zegt Ede.

De waarheid is dat elk lichaam een beetje anders is, en het feit dat er enigszins verschillende benaderingen zijn binnen de voedingspsychiatrie is waarschijnlijk een goed teken.

Dus, hoe beïnvloedt voedsel het lichaam precies om je stemming te verbeteren?

“Onze voedselkeuzes, zowel direct als door beïnvloeding van de activiteit van onze darmbacteriën, spelen een belangrijke rol bij het reguleren van onze stemmingen”, zegt Perlmutter.

Volgens de experts die ik heb geïnterviewd, zijn er waarschijnlijk drie belangrijke mechanismen waarmee de hierboven beschreven diëten mentaal welzijn bevorderen: door je hersenen te voorzien van de voedingsstoffen die het nodig heeft om te groeien en nieuwe verbindingen te genereren, ontstekingen tegen te gaan en reclame te maken darmgezondheid.

“Onze hersenen blijven nieuwe verbindingen maken die nieuwe hersencellen voortbrengen in ons volwassen leven, dat bekendstaat als neuroplasticiteit, en de belangrijkste regulator van dit proces is een neurohormoon dat de van de hersenen afkomstige neurotrofe factor (BDNF) wordt genoemd,” zegt Ramsey. BDNF-niveaus zijn in verband gebracht met zowel depressie als de ziekte van Alzheimer, maar bepaalde voedingsstoffen zoals zink, magnesium en het omega-3-vetzuur DHA bevorderen de expressie van BDNF.

Het mengen van geraffineerde koolhydraten, suikers en sterk verwerkte plantaardige oliën kan ook de ontsteking aanzienlijk helpen verminderen. “Ontsteking veroorzaakt oxidatieve stress (een vorm van biochemische stress), wat leidt tot noodsignalen in de hersenen die kunnen leiden tot depressie of angst – of beide,” vertelde integrational arts Vincent Pedre, MD onlangs aan mbg . “Aan de andere kant weten we dat de hersenen [pro-inflammatoire] cytokines zullen vrijgeven als reactie op mentale stress.”

Dit is de reden waarom een ​​ontstekingsremmend dieet, zoals het mediterrane dieet, dat vette vis bevat die rijk is aan omega-3 vetzuren, zo’n geweldige keuze kan zijn. “DHA is krachtig ontstekingsremmend en is niet alleen in verband gebracht met het verminderde risico van Alzheimer, maar ook met de verbetering van depressie”, zegt Perlmutter.

Tenslotte, door verwerkte voedingsmiddelen af ​​te zien en meer vezelrijk voedsel (groenten, fruit, peulvruchten, volle granen) te eten, prebiotische voedingsmiddelen (uien, lente-uitjes, knoflook, artisjokken, prei, kool) en probiotische voedingsmiddelen (gefermenteerde voedingsmiddelen zoals kimchi, zuurkool, en kefir), de goede bacteriën in onze darmen kunnen gedijen, wat leidt tot een algemeen gezond microbioom. “Heel wat onderzoek toont aan dat het microbioom echt invloed heeft op onze reactie op stress en angst”, zegt Lisa Mosconi, PhD , een neurowetenschapper, voedingsdeskundige en associate director van de Alzheimer Prevention Clinic aan het Weill Cornell Medical College.

Dit is gedeeltelijk te wijten aan de invloed van de darm op GABA , de belangrijkste remmende neurotransmitter die betrokken is bij een groot aantal gezondheidsuitdagingen, waaronder angststoornissen, slapeloosheid en depressie. Wanneer ons microbioom gezond is en bevolkt met goede bacteriën, kunnen we de GABA-productie beter reguleren en profiteren van de rustgevende, kalmerende eigenschappen, zegt Mosconi. Te veel slechte bacteriën, aan de andere kant, kunnen het GABA-systeem kapen en je vermogen om met stress om te gaan verkleinen.

Afgezien van deze drie mechanismen, zijn diëten die rijk zijn aan hele voedingsmiddelen over het algemeen gewoon geweldig om een ​​gebalanceerde bloedsuikerspiegel te behouden, wat van essentieel belang is om elke dag kalm, gelukkig en evenwichtig te blijven.

Dus, kun je alleen op voedsel vertrouwen als een vorm van psychiatrische therapie?

Soms zijn voedingsaanpassingen aanbevolen door voedingspsychiaters voldoende om een ​​patiënt te helpen medicatie te vermijden of te laten verdwijnen (zoals bij de patiënt van Ede hierboven), maar dat is niet noodzakelijk het doel van de voedingspsychiatrie. Het simpele feit is dat psychiatrische medicatie een potentieel levensreddende tool is die zijn plaats heeft. “Een zorg die ik heb met het voedsel als medicijnbeweging is dat het tot dit idee kan leiden dat medicijnen of andere behandelingen op de een of andere manier betekent dat je faalt”, zegt Ramsey. “Maar ik vind voedsel zelden de enige behandeling die ik een patiënt geef. Ik besteed veel tijd aan patiënten in psychotherapie en ik dien medicijnen zo verantwoordelijk en effectief mogelijk in als ik kan wanneer ze zijn geïndiceerd. ”

Het is ook belangrijk om niet te vergeten welke andere leefstijlfactoren een enorm verschil kunnen maken in uw geestelijke gezondheid – en veel voedingspsychiaters en andere functionarissen in de functionele geneeskunde passen deze hulpmiddelen ook toe in hun praktijk. “Deze inspanningen moeten veel verder gaan dan voedselkeuzes,” zegt Perlmutter. “De vlammen van ontsteking worden aangewakkerd door stress, gebrek aan lichaamsbeweging en vooral niet genoeg herstellende slaap . Interessant is dat elk van deze onafhankelijk is geassocieerd met het risico voor zowel depressie als de ziekte van Alzheimer. ”

How To Control Anxiety

De toekomst van de voedingspsychiatrie.

Het onderzoek maakt duidelijk dat we niet langer alleen naar de geestelijke gezondheid kunnen kijken – we moeten het beschouwen als onderdeel van een heel complex systeem dat zeker bevat wat we eten. Hier bij mbg zijn we zo opgewonden om het lichaam van onderzoek naar voedingspsychologie te zien groeien en we kijken uit naar meer professionals in de geestelijke gezondheidszorg die voeding een hoeksteen van hun behandeling maken. Het Omega-instituut biedt dit najaar zijn allereerste training in voedingspsychiatrie voor professionals in de gezondheidszorg aan , onderwezen door Ramsey, wat betekent dat meer van deze kennis binnenkort bij de mensen terechtkomt die deze het meest nodig hebben. Als u persoonlijk geïnteresseerd bent in het werken met een voedingsspsychiater of -therapeut en er geen in uw omgeving kunt vinden, stel dan een vraag over videobezoeken – veel artsen zullen u graag virtueel helpen.


CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Lees meer