The Tether Theory en de betonnen, subtiele en causale lagen

februari 9, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Epistemische status: een stelletje meditatie en meditatietheorie. Een eerder ongedocumenteerde theorie van deze hoek van bewustzijn.

Originele post op mijn blog bearlamp

Het boek The Science of Pranayama biedt aan dat de gedachtestroom via de prana aan de adem wordt gekoppeld: “Net zoals de vogel die door een touwtje aan een paal is vastgebonden”. De meditatietheorie maakt vaak gebruik van dierlijke analogieën zoals de Ox Herder- foto’s. Op de geweldige manier wijzen beschrijft: “Het vergt enige inspanning om een ​​wilde kameel te binden, en het vergt enige vaardigheid om de kameel los te maken en hem te laten blijven”. Andere wilde dieren komen ook vaak voor om de ongetemde geest te beschrijven.

Ik heb veel over dit concept nagedacht en het verder toegepast dan oorspronkelijk was voorgesteld. Ik mediteerde terwijl ik voor mezelf probeerde te observeren wat er aan de hand was en waarom. Er is iets subtiels aan de manier waarop een diepe uitademing interactie heeft met de gedachtestroom. Voelt als een zucht van loslaten. Ik kijk naar “emotionele inhoud” -gesprekken en als ik de behoefte heb om diep adem te halen, merk ik wanneer ik dat niet doe en wanneer ik zou moeten.


De niveaus van subjectieve ervaring

(Kanttekening: Beton wordt soms “grof” genoemd en oorzakelijk wordt soms “ erg subtiel ” genoemd op verschillende kaarten )

Beton : dit is het fysieke, fysiologische. Het kloppend hart, de adem.

Een concrete verwonding ziet eruit als een gebroken been. Of een kraswond. Het kost tijd om te genezen. Honger voelen is niet op het concrete niveau, we gaan niet dood als we honger hebben (we sterven door verhongering). Koud voelen begint meestal op het subtiele niveau, maar er is een levensbedreigend koud gevoel.

Er is een brug tussen Concrete en subtiele niveaus door ervaringen zoals “kippenvel”, waarbij ze zich registreren als een fysieke toestand en als een subtiel gevoel, of een mix van de twee.

Subtiel : dit is een toepasselijke naamlaag omdat het subtiel is . Een ervaring van het emotionele subjectieve gebeurt hier. Ik voel me gelukkig, ik voel me schuldig. Een paar “rare” gevoelens en voorgevoelens als “buikdrift” die richtinggevend lijken, maar zonder zo gemakkelijk te beschrijven als de concrete laag.

Een subtiele verwonding is een paniekaanval of radeloos zijn. Het is mogelijk om in een uitgebreide blessurestaat te verkeren, maar het is niet mogelijk om “een gelukkig” te breken of een ellendig kind te breken op een manier dat het permanent gewond raakt en tijd nodig heeft om te genezen als een gebroken bot of een kras. Het is mogelijk om een ​​gelukkig leven op te zetten, zodat het direct leidt tot angst, dat wil zeggen: “Ik mag niet gelukkig zijn omdat er dan slechte dingen gebeuren”. In deze zin worden “Happy” en “Fear” niet zelf verbroken, maar worden ze door elkaar gerouteerd.

Causaal : op dit niveau zijn onpersoonlijke ideologische drijfveren. Op dit niveau worden de betekenis en het doel geregistreerd. Wanneer iemand voelt als “een verschil maken in de wereld” of “deel uitmaken van iets groters”, dan registreren deze zich op het causale niveau, niet zozeer een gevoel maar soms een drive. Het causale niveau wordt af en toe beschreven als een leegte of verschillende spirituele verschijnselen.

Een causaal letsel kan dagen, maanden duren om duidelijk te worden, het kan dagen, maanden of jaren duren om te genezen. Een voorbeeld hier is lastig te bepalen, maar een verlies van doel of een loskoppeling van de betekenis kan hier terechtkomen. Als tiener raakt het doorbreken van een oorzakelijk verband bijzonder sterk. Als een volwassene (een scheiding of) een break-up doet hetzelfde. Relaties registreren vaak op het niveau van betekenis (met name voor de Kegan-fase 3). Waar het niet alleen slecht aanvoelt, voelt het ook “dooming”.

Over break-ups – het interessante om op te merken is dat ik elke dag zou kunnen “breken”. Het zou emotioneel moeilijk zijn, maar het zou geen dood voor mij veroorzaken, er is geen “fysieke verwonding” voor een “break-up”, ondanks dat het waarschijnlijk slechter aanvoelt dan een gebroken bot. Voor iets met “pauze” in de naam brak iets fysieks niet. Met de open vraag: “wat heeft verwonding in een uitbreken?” (Enkele aanwijzingen: verwachtingen, intenties, plannen, hoop). Let op: elke dag uit elkaar gaan zou waarschijnlijk beginnen te voelen als een hartaanval, of omgekeerd: volledige verdoving.

Omdat ik het belang van de causale laag niet wil bagatelliseren met een zacht voorbeeld als een breuk, zijn er meer ideologische concepten dan breuken op causale niveaus. Stel je voor onderschreven te zijn aan het communisme en het besef dat een leven van inspanning in die beweging niet effectief was in de doelen. Geen lichamelijk letsel, waarschijnlijk een aspect van ‘voelt slecht’, maar er is ook een ‘aaaah noooo’-ervaring die hoort bij deze verschuiving van inzicht.

Waar past een psychische aandoening?

Het hele model is gebaseerd op een herconceptualisatie van geestelijke gezondheid als een ander soort informatie.

Mijn korte antwoord is: “Niet zoals het lijkt”. De meeste psychische gezondheidsproblemen zijn geen toestanden van constante emotionele pijn, dwz depressie is geen gelijkwaardige “voortdurend gebroken” ervaring zoals een bot of een kras. Het is een meestal rustige geest met kleine duwtjes naar minder dan verbazingwekkende beslissingen voor een zeer lange tijd. (Ik kan niet te veel zeggen op deze plek daar omheen – behalve dan: “hé, dat is raar, kijk eens naar deze ruimte”). Psychose en manie lijken uitgebreide subtiele lagen ervaringen en ik probeer dat nog steeds te begrijpen.


ketting

De niveaus zijn verbonden met een ketting (metaforisch een touwtje dat eraan trekt om op een rij te komen). In verschillende omstandigheden of mensen, verandert de ketting lengte of heeft vrijheid afhankelijk van allerlei factoren. In de zomer heb ik bijvoorbeeld meer energie. Ik kan meer sociale avonturen op me nemen en meer rond spelen zonder me slecht te voelen. (Linking concept SAD )

Wanneer ik een buitenlandse cultuur bezoek, is mijn reden om ‘beledigd te worden’ (zich beledigd voelen) langer, omdat ik op oorzakelijk niveau erken dat er delen van deze cultuur zijn waar ik niet begrijp hoe het werkt.

Het kan helpen denken aan boten die op een rivier drijven, aan elkaar vastgemaakt. Waar een boot drijft, zullen de andere boten beginnen te volgen. De rivier is de subjectieve ervaring van de buitenwereld, zoals de zomer, leven in een oorlogsgebied, gestresst zijn op het werk, veel slaap krijgen, enz. Er zijn genoeg voorbeelden van verschillende riviergebeurtenissen die de boten kunnen rondleiden.

Voorbeeld: Beton voor subtiele tether

Ik oefen. en ik oefen regelmatig voor een maand. Op een gegeven moment stijgt mijn depressie en neemt mijn kwaliteit van leven toe. Verdere oefening zal helpen mijn kwaliteit van leven te behouden, maar het is geen garantie.

Ik stop met trainen. Ik breng veel tijd door op de bank en tv-kijken. Ik doe dit een paar weken en mijn verlangen om uit te gaan en interessante activiteiten te doen neemt af. Ik voel me lusteloos. Ik verlies de motivatie en ik vraag me af waarom. Ik voel als, “Ik zou echt moeten oefenen”, maar ik hoef niet noodzakelijkerwijs te handelen.

In de zomer is mijn fysieke lichaam warmer. Ik heb niet zo vaak honger, en ik blijf langer wakker zonder me moe te voelen. Ik kan zo hard oefenen dat ik mezelf verwond en het kan dagen duren om te doen alsof ik in orde ben om hulp te zoeken. Mijn subtiele is sterk verankerd in de huidige staat van de betonnen rij (ik beweeg me nog altijd goed ondanks de blessure) en mijn subtiele kost tijd om de realiteit van lichamelijk letsel in te halen. Uiteindelijk word ik wakker met moeite met bewegen en mijn subtiele niveau pakt uit tot een slecht gevoel hierover.

Deze lagen zijn aangebonden.

Voorbeeld: subtiel tot causaal niveau

Ik ben blij, nieuwsgierig en opgewonden. Het maakt niet uit waar ik mijn tijd naartoe zet, ik geniet van de activiteit die ik aan het doen ben. Waar ik ook kies om mijn energie te gebruiken, het voelt als iets waar ik het meest van geniet. Ik start nieuwe projecten met deze energie. Verken leuke ideeën en schijn genoeg vrije tijd over te hebben om alles te doen wat ik leuk vind.

Ik ontmoet iemand die vriendelijk en vrijgevig is. Ze zijn betrokken bij een kerkgroep. Ik voel me goed om hen heen omdat ik ze als een groot persoon zie, ondanks dat ik verschillende opvattingen heb over de groepen waarin geïnvesteerd moet worden. Uiteindelijk volg ik ze naar de kerk omdat het goed voor hen lijkt te zijn geweest.

Deze lagen zijn aangebonden.

Voorbeeld: Causaal naar subtiel niveau

Ik werk aan mijn favoriete hobby. Iemand wiens mening mij interesseert, maakt een sluwe opmerking om mijn interesse ongeldig te maken. Ik lach een beetje. Dagen later ben ik gefrustreerd en geïrriteerd door de realiteit. Met goede meditatie-oefeningen kon ik het probleem terug vinden in de opmerking. Zonder dat zou ik me gewoon ongemakkelijk en verward voelen over waarom. Ik ben een aantal dagen bezig geweest me af te vragen waarom alles zo rot is. Misschien op de bank zitten, wanhopig proberen mezelf af te leiden. Met meer ADHD vergeet ik en doe ik 101 andere projecten. Met minder ADHD heb ik lusteloosheid.

Zonder meditatie – uiteindelijk ga ik douchen en douchen – denk ik aan de tijd om wat vooruitgang te boeken met het probleem. Het blijft voor altijd, of gaat weg als ik het uitwerk. Of ik stopte met het project.

Voorbeeld: subtiele tot concrete laag.

Ik ben ellendig. Ik ging gewoon door een break-up. Ik wil mijn lichaam niet verplaatsen. Ik wil in bed blijven. Ik heb nog geen paar dagen gedoucht. Ik eet ijs en chocolade, maar het helpt echt niet. Op de een of andere manier voelt dit alsof ik mijn emotionele pijn respecteer, op een andere manier voelt het zinloos, maar alles voelt nu zinloos.

Wanneer ik gestresst word op het werk, eet ik meer. Ik kom na mijn werk thuis en ik heb honger. Ik eet chocolade en snacks en ik kan niet op dieet lijken. Mijn vrienden moedigen me aan om over te schakelen naar fruit en dat doe ik, ik eet ook de vrucht. Het leven is nu gewoon te moeilijk.

Voorbeeld: subtiel naar andere niveaus

Ik heb de dood van mijn grootvader ervaren. Ik heb een beeld in mijn gedachten van de tijdelijke aard van het leven. Het heeft me dagenlang een beetje geschud. Ik kijk naar alle dingen waar hij om geeft en hoe sommigen van hen nooit zijn voltooid. Ik vraag me af waar ik naartoe werk. Ik haast me niet om vandaag naar het werk te gaan. Ik ben gevoelig voor mezelf voor een week of twee en ik merk dat ik geleidelijk aan terug dobber naar waar ik in het leven was.

Voorbeeld: beton tot causaal

Ik maak vrienden met een onbetrouwbare menigte. Ze drinken zwaar en ze eten ongezond voedsel. Dit is geweldig want zwaar drinken helpt me de problemen te vermijden die veroorzaakt worden door zwaar drinken. Ik maak dit mijn levensstijl en ik drink regelmatig om te voorkomen dat ik in contact kom met mijn problemen om doel in het leven te vermijden. Het sociale leven is leuk en ik lach altijd met mijn vrienden. Misschien is dat alles wat er is om te leven?

Voorbeeld: Causaal naar beton

Ik geloof dat ik deel uitmaak van iets groters. Ik geef munten aan daklozen en ik glimlach altijd naar vreemden. Ik wil de wereld een betere plek maken en op deze kleine manieren ben ik verbonden met een hoger doel. Ik weet dat het belangrijk is omdat ik er regelmatig opmerkingen over krijg en aanmoedigingen. Ik begin mensen te zien die mij kopiëren en ik zie hoe een glimlach zich verspreidt door een menigte terwijl ik passeer. Ik post gelukkige dingen op sociale media en kijk toe terwijl ik de dagen van mensen opvrolijk. Ik leef in een wereld die ik kies om te zien als gelukkig.


Werken met de lagen

De, dus je voelt je als een shit- gids begint met de betonnen rij. Heb ik vandaag een glas water gehad? Heb ik onlangs gegeten? Genomen medicatie? Heb ik vandaag uitgeoefend?

Dit is een uitstekende strategie. Het voordeel van het starten met de grond is dat het gemakkelijk te repareren ongemakkelijk is en een toilet nodig heeft. Veel praktijken beschrijven zichzelf als “gronden”. Voor mij kan ik met mijn lichaam een ​​handvol probleemvragen beantwoorden die ik zelf verzin.

  • Ben ik aan het ademen? (duh!) Haal diep adem.
  • Ben ik gewond?
  • Ben ik pijnlijk? Waar?
  • Hoe is mijn houding?
  • Ben ik aan het zweten of dorst?
  • Heb ik honger? Heb ik voedsel nodig?
  • Heb ik geoefend? Kan ik gaan wandelen?
  • Ben ik momenteel in fysiek gevaar?

Er is een voordeel aan grondingscontroles om de geest te verwijderen uit het verleden / huidige herkauwen en naar het huidige moment, evenals de mogelijkheid om deze problemen op te lossen, indien relevant.

Na concrete controles gaat u verder met subtiele controles.

  • Ben ik op dit moment radeloos?
  • Is er iets gebeurd waardoor ik me slecht voel?
  • Moet ik daar de gedachten over afronden?
  • Wat is de algehele gevoelskwaliteit van de hele saga?
  • Is er een trigger die me terugbrengt naar emotionele pijn?
  • Kan ik mezelf emotioneel in een rustige / neutrale ruimte brengen?

Als ik eenmaal op een rustige plek op mijn beton en mijn subtiele zit, kan ik kijken om te zien wat er gebeurt. Dit betekent meestal dat je fysiek stilzit (zit), de huidige gedachtestroom leegmaakt en kijkt wat er vervolgens gebeurt. De volgende plaats waar mijn aandacht naar uitgaat, is waarschijnlijk een causaal gebeuren.

Bijvoorbeeld: als ik naar sommige vogels kijk terwijl ik wacht (een prikkel). Mijn geest ziet een vogel gaan bijten om een ​​andere vogel te bijten. Ik glimlach nogal en denk na over hoe ze me eraan herinneren dat kleine kinderen kibbelen. Plotseling herinner ik me een gevecht dat ik had met een jeugdvriend en hoe overstuur ik was. En hoe mensen mij verkeerd lijken te begrijpen. En PAUZE. Wauw. Dat is wat me dwarszit op het causale niveau. Onlangs probeerde ik iemand te helpen en zij werden beledigd. Voor al mijn pogingen om te helpen en al mijn bedoelingen, ben ik boos op mezelf omdat ik faalde.

“Gek op mezelf omdat ik faal”. Duidelijkheid over waar ik overstuur van ben, kan me toestaan ​​medelijden te hebben met het deel van mezelf dat beter wil doen. Ik ben alleen maar boos omdat ik wil dat de wereld een betere plek wordt, en ja, dat zie ik. Het realiseren van mijn drive op een causaal niveau om de wereld een betere plek te maken, helpt me te zien hoe die ketting is gekoppeld aan mijn subtiele emoties en hoe dat verband houdt met mijn uitstelgedrag op fysiek niveau.

Ik denk aan mijn “beseffen” in de paragraaf hierboven als een beweging op het oorzakelijke niveau om de band tussen mijn andere oorzakelijke drive en mijn subtiele emotionele toestanden los te maken.

Geen enkele post van mij is ooit compleet zonder ten minste één foto, dus hier is het. Een idee (entiteit op oorzakelijk niveau) dat de aard van tethers tussen de concrete (sociale situatie) en de subtiele (emotie – opwinding / angstige) niveaus kan veranderen.


Tiers zijn van integrale theorie , StAGES-model , Boeddhisme, verschillende andere theorieën die proberen de verschillende subjectieve ervaringen van bewustzijn samen te voegen . De mijne zijn geen volledige definities van de lagen, vooral de causale (of ‘zeer subtiele’) laag, die ik moeilijk vind te beschrijven. Met het oog op verdere discussie kan het nuttig zijn om dit als een ruwe kaart te behandelen voor het concept van iemand anders.

Dank aan mijn concept-lezers.

Meta: Ik zit al een paar maanden in dit bericht. Weet niet hoe lang het duurde om te schrijven.

aantal woorden: 2488

cross gepost op lesswrong : https://www.greaterwrong.com/posts/yBhNgJwc7p5Bks3QR/the-tether-theory-and-the-concrete-subtle-and-causal-tiers


CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Lees meer