Michael Phelps leert zijn 2-jarige zoon een speciale 'leeuw-adem-techniek' – onderdeel van de mentale routine die Phelps zegt, redde zijn leven

Michael Phelps leert zijn 2-jarige zoon een speciale 'leeuw-adem-techniek' – onderdeel van de mentale routine die Phelps zegt, redde zijn leven

april 25, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


  • De zwemmer Michael Phelps , de meest gedecoreerde Olympiër aller tijden, is open over zijn worsteling met geestelijke gezondheid.
  • Hij leert zijn 2-jarige zoon Boomer, enkele van de coping-mechanismen die Phelps zegt, hielp zijn leven te redden.
  • Phelps beveelt met name een “leeuwenadem” -ademhalingstechniek aan, waarvan hij zei dat Boomer dit al onder de knie heeft.
  • Bezoek de startpagina van Business Insider voor meer verhalen .

Adem in en adem uit.

We doen dit ongeveer 20.000 keer per dag. Elke ademhaling kan gezien worden als een andere kleine kans om te decomprimeren.

De gepensioneerde Amerikaanse zwemmer Michael Phelps, de meest gedecoreerde Olympiër in de geschiedenis , kent dit feit goed. Hoewel ademhalen een cruciaal onderdeel van zwemmen is, zei Phelps dat hij buiten het zwembad ontdekte hoe ademhalingsmethoden kunnen helpen bij de geestelijke gezondheid.

Phelps – die nu samenwerkt met Colgate om mensen aan te moedigen water te besparen – zei dat hij diep adem heeft genomen wanneer hij overstuur of gestresst is als onderdeel van een toolkit met strategieën die hij gebruikt om te kalmeren, te ontspannen en moeilijke tijden door te komen. . De 23-voudige gouden medaillewinnaar is open over zijn worsteling met geestelijke gezondheid . Voor de Olympische Spelen van 2016 sprak hij over zijn worsteling met depressie, waarvan hij zei dat hij soms zo slopend was dat hij niet uit bed wilde komen of dagenlang zijn kamer wilde verlaten.

“Ik wilde niet meer in leven zijn”, vertelde hij aan Business Insider.

Phelps probeert nu zijn kinderen te leren de ademhalingsvaardigheden onder de knie te krijgen die hem hielpen – maar op een veel jongere leeftijd.

Zijn oudste zoon, Boomer, is nu 2 jaar oud en heeft al snel een van de go-to-trucs van Phelps opgepikt: “We leren hem een ​​leeuwadem,” zei Phelps.

“Lion’s breath” is een techniek die vaak wordt gebruikt in yogalessen – het betekent diep inademen, de lucht even vasthouden en dan een brullende uitademing laten horen. Soms steken mensen hun tong uit, strekken ze hun gezicht uit en ontspannen hun kaken tijdens die dramatische uitademing.

“Wanneer hij gefrustreerd raakt, probeert hij diep adem te halen en bijna een stap achteruit te doen, alles opnieuw te bekijken of zijn woorden te gebruiken in plaats van een woedeaanval te veroorzaken en gewoon zijn emoties naar buiten te laten komen,” zei Phelps over Boomer. “Gewoon open zijn, niet alles laten compartimenteren en gewoon opbouwen, want het zal gewoon een gigantische bom worden die op een gegeven moment af zal gaan.”

michael phelps boomer felps nicole phelps

Foto: Michael Phelps, Nicole Phelps en Boomer.sourceWilly Sanjuan / Invision / AP

Die adembewustzijnsstrategie heeft veel wetenschap achter de rug.

Adem bewustzijn kan mensen helpen kalmeren en focussen

De arts en psychiater Dan Siegel, de uitvoerende directeur van het Mindsight Institute in Californië , heeft meer dan een dozijn boeken geschreven over het ontwikkelen van het opmerkzame brein. Hij zegt dat ademwerk helpt ons autonome zenuwstelsel te reguleren, een complex netwerk van paden die zich uitstrekken van onze hersenen tot in ons lichaam. Het systeem regelt de bloeddruk , seksuele opwinding en metabolisme, naast andere functies.

“Adem bewustzijn is een belangrijk pad naar zelfregulering,” zei Siegel.

Als we inademen, brengen we de versneller van het systeem op gang en ontbranden we de sympathische tak van het autonome zenuwstelsel. Uitademen is meer slaan op de remmen, activeren van de parasympatische tak.

“Het verlengen van de duur van de uitademing, door het vast te houden of door uit te breiden hoe lang je uitademt, dat neemt de parasympathische activering toe,” zei Siegel. “En dat kan heel goed zijn om een ​​staat van rust en ontspanning te bereiken.”

Boomer lijkt dit concept al onder de knie te hebben.

‘Hij zegt dat ik soms een leeuwadem moet ademen,’ zei Phelps, eraan toevoegend dat het net die andere dag was gebeurd, terwijl hij en Boomer aan het golfen waren.

“Het was behoorlijk ongelofelijk – ik was gewoon een beetje overstuur, en hij keek me aan en hij zei: ‘Pa, haal diep adem,’ ‘zei Phelps. “Ik dacht: je maakt een grapje. Deze jongen is nog geen drie jaar oud. ‘

Siegel zei dat terwijl Boomer zich op deze manier bewust wordt van zijn ademhaling en deze regelt, hij mogelijk verbindingen opbouwt en paden aanmoedigt in zijn ontwikkelende brein die hem kunnen helpen om zijn emoties op de weg te beheersen.

Studies hebben aangetoond dat hoe meer een kind, een adolescent of een volwassene zich bewust is van hun innerlijke leven – de gevoelens, gevoelens van hun lichaam en hun geest – hoe meer ze in staat zijn om die dingen daadwerkelijk te reguleren,” zei hij .

Sommige kleinschalige onderzoeken hebben zelfs gesuggereerd dat mindfulness-meditatie die is gericht op de ademhaling, even effectief (of effectiever) is dan geneesmiddelen voor het aanpakken van ADHD .

Hoe je je eigen ademoefening kunt beginnen

Meditatiemeditatie voor kinderen

Foto: sourceiStock

Siegel beoefent wat hij predikt: elke ochtend, zo zei hij, doet hij het ademwerk dat Wim Hof, een extreme atleet uit Nederland, promoot . De techniek omvat verschillende rondes van ongeveer 30 actieve inademingen en passieve ademhalingen. Het idee is om meer zuurstof te nemen bij elke ademhaling, terwijl je dieper en dieper inademt.

Als je geïnteresseerd bent in het proberen van dit soort ademoefeningen, stelt Siegel voor dit als eerste te doen in de ochtend, voordat je naar je werk of naar school gaat. Op zijn website deelt hij een begeleide ademhalingsoefening van 11 minuten .

Maar voordat u het probeert, is er een waarschuwing: het bewustzijn van de adem is niet zonder risico’s. Voor sommige mensen, vooral diegenen die een trauma hebben meegemaakt, chronische stress hebben, of een posttraumatische stressstoornis (PTSS) hebben, kan ademwerk angst opwekken en een stroom van emoties teweegbrengen.

“Dat betekent niet dat ze het niet zouden moeten doen,” zei Siegel. “Het betekent alleen dat ze heel aardig voor zichzelf en voor de patiënt moeten zijn.”

Sommige mensen willen misschien een oefening beginnen door simpelweg hun adem te observeren, zonder te proberen deze te verlengen.

Phelps is vastbesloten om zijn kinderen te onderwijzen over geestelijke gezondheid

Voor Phelps is de ademhalingstechniek, gekoppeld aan therapiesessies die hem hebben geholpen om te leren communiceren over zijn gevoelens, letterlijk een redder in nood geweest.

“Dat is de reden waarom ik hier vandaag praat, dat ik mezelf kan toestaan ​​kwetsbaar te zijn,” zei Phelps. “Dit is iets waar ik mee leef en iets waar ik mijn hele leven mee zal leven.”

Phelps zei dat hij dankbaar is voor de lessen die hij van de therapie is weggenomen.

“Ik maak de grap over leren communiceren op de leeftijd van 30, maar het is waar,” zei Phelps. “Het is iets dat ik heb geleerd, en ik ben erg dankbaar dat ik het op die leeftijd heb geleerd.”

Hij wil dat zijn twee peuterjongens hun communicatie- en ademhalingsvaardigheden veel eerder ontwikkelen. Hetzelfde geldt voor de derde Phelps baby, die dit najaar komt.

“Het idee van je bewust zijn van je adem, of het een beetje beheersen, dat is geweldig,” zei Siegel over de inspanningen van Phelps. “Ik vind het fantastisch klinken.”


CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Lees meer