Low-Carb Dieet voor geestelijke gezondheid?

Low-Carb Dieet voor geestelijke gezondheid?

juli 3, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


NIEUWE FUNCTIE: NEATOPOINTS STEM EN VERDIENEN!
Dien je eigen Neatorama-bericht in en stem op posts van anderen om NeatoPoints te verdienen die je kunt inwisselen voor T-shirts, hoodies en meer in de NeatoShop!


Koolhydraatarme en ketogene diëten zijn zeer nuttig geweest voor mensen met hardnekkige lichamelijke gezondheidsproblemen zoals diabetes type 2 en obesitas. Maar dit soort diëten kan niet alleen gunstig zijn voor mensen met lichamelijke gezondheidsproblemen; ze kunnen ook nuttig zijn voor mensen met psychische problemen.

Het vakgebied van de voedingspsychiatrie staat weliswaar in de kinderschoenen en rigoureuze klinische onderzoeken naar het effect van veranderingen in het voedingspatroon op de geestelijke gezondheid zijn zeldzaam, maar er bestaat al een enorme hoeveelheid wetenschap die aangeeft hoe suikerarme diëten de gezondheid van de hersenen in gevaar brengen en hoe laag Koolhydraatrijke voeding ondersteunt de gezondheid van de hersenen.

Voor mensen met depressie, angststoornissen, bipolaire stoornissen, ADHD, psychotische stoornissen, PTSS, autismespectrumstoornissen en andere psychiatrische stoornissen die liever geen medicatie nemen, niet verbeteren met medicatie, geen medicatie kunnen verdragen of veroorloven, slechts gedeeltelijk profiteren van medicatie, of lastige bijwerkingen van medicatie, het proberen van een eenvoudig koolhydraatarm dieet (of zelfs een strikter ketogeen dieet, met name in gevallen van ernstiger of hardnekkiger chronische symptomen) is het proberen waard, op enkele uitzonderingen na.

Dus wat zijn de voordelen van een koolhydraatarm of ketogeen dieet bij het bevorderen van de geestelijke gezondheid? Georgia Ede of Psychology Today somt 8 van deze voordelen op. Een van de voordelen is dat dit soort diëten de hormonen en eetlust stabiliseren:

Geraffineerde koolhydraten zoals suiker, meel, vruchtensap en bewerkte granen brengen je hormonen op een onzichtbare interne achtbaan. Elke keer dat je bloedsuikerspiegel en insuline naar een onnatuurlijk hoog niveau stijgen, vallen ze snel weer naar beneden, waardoor stresshormonen vrijkomen, waaronder adrenaline. Adrenalinestoten, die vier tot vijf uur na het nuttigen van te veel suiker kunnen optreden, kunnen bijdragen aan paniekerige “hypoglycemische” symptomen zoals angst, zweten, schudden, prikkelbaarheid, concentratiestoornissen en onbedwingbare trek in koolhydraten. Diëten met weinig koolhydraten helpen de bloedsuikerspiegel, die leidt tot hormonale instabiliteit, in de eerste plaats glad te strijken. Bescherm uw kostbare neuronen tegen hormonale ravage.

Bekijk de rest op Psychology Today .

(Image Credit: RitaE / Pixabay )

E-mail dit bericht naar een vriend

Deze website maakt gebruik van cookies.

Deze website maakt gebruik van cookies om de gebruikerservaring te verbeteren. Door deze website te gebruiken, stemt u in met alle cookies in overeenstemming met ons privacybeleid.

daar ben ik het mee eens

Kom meer te weten


CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Lees meer