Leven met ADHD: hoe prioriteiten stellen en uw tijd plannen

Leven met ADHD: hoe prioriteiten stellen en uw tijd plannen

april 13, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be



Het maakt niet uit of u een ondernemer bent of een moeder die thuisblijft. We worstelen allemaal om tijd te vinden om te passen in alle taken die nodig zijn om het leven te laten stromen. Er zijn een paar belangrijke redenen voor de strijd. In dit digitale tijdperk zijn we meer afgeleid dan ooit tevoren. Het leven is duur en het vinden van het geld om studentenschuld of kinderopvang te betalen is een realiteit die velen van ons het gevoel geeft dat minstens één persoon in ons gezin werkt om te leven. En bovendien moeten we ook voor onszelf zorgen. In feite is het beheren van je gezondheid en gemoedstoestand het belangrijkste om in toom te houden; als je jezelf kunt redden, kun je zoveel meer aan.

Toen ik op 27 voor ADHD werd getest (met behulp van continue prestatietaken (CPT’s) en een jaar analyse van mijn therapeut), voordat ik door mijn resultaten werd gelopen, werd mij gevraagd of ik mijn studie had afgerond. Mijn testscores lagen buiten de hitlijsten voor impulsiviteit, grillige denkpatronen en de manier waarop het uitvoerende functioneren deel uitmaakte van mijn hersenen. Hoewel ik altijd wist dat ik een beetje ‘anders’ was, begon ik te snikken omdat ik opgelucht was dat ik naar een specifieke diagnose kon verwijzen en dat iemand anders precies kon zien hoe hard ik moest werken om het door school te halen. Alle grappen over ‘spacey Katie’ op danslessen waren zwaar. Ik hou echt van leven met mijn hoofd in de wolken.

Als je een brein hebt zoals het mijne, leer je dat de basis van goed leven ligt in systemen en hulpmiddelen. Je leert jezelf voor te bereiden op de momenten die je zult mislopen, en een back-upplan te hebben dat je dagelijkse leven niet zal laten ontsporen, of je in een schande-spiraal zal sturen. Het leven vereist van ons allemaal om met de stoten te rollen, maar dat betekent niet dat we ons niet kunnen voorbereiden om de volgende keer te duiken. Ik geloof echt dat hoe meer structuur we hebben, des te meer vrijheid we kunnen vinden in ons werk, onze levens en onze passies. De structuur is niet beperkend; het geeft een raamwerk voor uw prioriteiten en biedt een plan om ze dagelijks te leven.

Mijn advies en systeem zijn geconcentreerd rond drie stappen:

Een: prioriteitstelling

Twee: tijdblokkering

Drie: Afleiding beheren

Het leven is zoveel gemakkelijker geweest sinds ik elk van deze gebieden heb aangepast aan mezelf, mijn familie en mijn bedrijf. Het duurde bijna een volledig jaar om te implementeren en te verfijnen, en het was absoluut de moeite waard. Vandaag deel ik hoe de eerste twee stappen – prioriteiten stellen en tijd blokkeren – in mijn leven werken. Maandag zal ik mijn tips en hulpmiddelen bespreken voor het omgaan met de onvermijdelijke afleidingen die gepaard gaan met het leven met ADHD. Hier is hoe de eerste twee gebieden werken:

Eén: leer je “één ding” en hoe je je takenlijst genadeloos kunt prioriteren

Toen ik met tegenzin ging zitten om het boek The One Thing te lezen , door Gary Keller, hield ik er evenveel van en haatte het omdat het denken van de auteur tegen alles in ging wat ik leuk vond aan het zijn van een ondernemer. Ik was geweldig in het jongleren met allerlei initiatieven. Ik dacht dat ik gewoon kon blijven volgen welk groot idee mijn hart wenste en dat het op de een of andere manier zou werken. Ik wist niet dat wat ik leuk vond aan mijn baan ook mijn leven onmogelijk maakte. Ik heb het hele boek doorgenomen en ongeveer de helft van mijn Big Idea Book staat vol met vervolgnotities, vervolgboeken, 66 dagen durende uitdagingen, aantekeningen van podcasts, enzovoort. Het duurde 9 maanden voordat ik uitvond wat mijn ” One Thing “was, en ik besefte dat ik het goed moest hebben met het laten gaan van Wit & Delight of volledig veranderen indien nodig. Toen ik mezelf eenmaal toestemming gaf om mijn relatie met het werk los te laten zoals het was in het verleden en op zoek was naar nieuwe manieren om van wat ik had gebouwd te houden, begon er duidelijkheid te ontstaan.

Ik heb een businessplan geschreven. Ik schreef een plan voor 90 dagen, 1 jaar en 5 jaar. Ik kwam heel dicht bij al onze nummers. Ik heb de projecten gesneden die ik wilde bereiken. Ik besloot om de mogelijkheden voor productontwikkeling te omzeilen. Ik zocht naar manieren om al mijn huidige inkomstenstromen op één lijn te brengen door minder te doen, zodat de impact groter en gerichter zou zijn. We zien nu al dat onze bedrijfskosten dalen en onze productiviteit toeneemt, een noodzakelijke stap in het uitbouwen van een slimme en lean business. Ik leerde dat klein denken net zo impactvol was als groot denken. Ik heb geleerd echt, echt prioriteiten te stellen.

Dus hoe ziet mijn prioriteitenproces er uit?

Elke week schrijf ik het allemaal op: ALLES dat ik moet doen. Vervolgens organiseer ik de taak op basis van hoe lang het me kost om het te voltooien en ga ik ervan uit dat ik de dingen die ik wil doen onderschat en de taken overschat die ik haat te doen (we doen het allemaal, FYI). Als de taak kan (en moet) worden gedelegeerd, maak ik een notitie over naar wie het moet gaan en zorg ik ervoor dat ik vroeg in de week op de hoogte ben van wat ik moet doen. Alle items die mijn 100% volledige focus meer dan 30 minuten nodig hebben, worden naar de aangewezen datums van de week gepusht; de tijd is gereserveerd voor grote projecten, georganiseerd door het medium van de taak. Al het schrijven is bijvoorbeeld voltooid op één dag, het ontwerpwerk op een ander, strategie op een ander, enz.

Belangrijker nog, ik kijk naar mijn week en zorg ervoor dat deze in lijn is met de enige grote prestatie van het kwartaal. Er moeten drie projecten per week zijn die aansluiten bij dat doel. Ik vond dit een cruciale stap om niet teveel dingen tegelijk te doen, een fout die ik het afgelopen decennium heb gemaakt. We hebben veel aan de hand, maar het zal je verbazen hoeveel projecten nooit van de grond zijn gekomen alleen maar omdat ik zou worden afgeleid door het volgende grote concept of idee. Ik kan erop rekenen dat ik me wekelijks laat afleiden door “glimmende glanzende voorwerpen”, wat bijna altijd grote projecten of taken in huis zijn die letterlijk de hele dag duren. Voordat ik erin duik, herinner ik me hoezeer het zowel mijn familie als mijn team raakt wanneer ik hun dag kaap door mijn impulsieve behoefte om iets nieuws te ontdekken. Ik leg het nu opzij om later in de week te onderzoeken. Dat brengt ons naar de volgende sectie!

Twee: Hoe tijd plannen voor je werkhaat, grootsideewerk en zelfzorg

Ik zet dit gedeelte vooraf door te zeggen dat je moet begrijpen hoe je energie werkt voordat je een systeem kunt ontwerpen dat voldoet aan je persoonlijke behoeften. Sommige mensen kunnen 90 dagen heel hard werken en hebben dan een hele maand vrij. Sommige mensen kunnen maar één dag intensief gefocust werken doen, gevolgd door een vrije dag. Dus inzicht in de manier waarop je lichaam zijn mentale en fysieke energie gebruikt, geeft informatie over de manier waarop je je tijd zou moeten structureren. Als je van dit bericht ALLES neemt, vergeet dan niet om je leven te ontwerpen rond wat voor iemand anders werkt. Kijk naar het ritme en de golven van je eigen persoonlijke stroom en zoek uit wat je lichaam nodig heeft. Het zal je goed van pas komen voor wat je van plan bent te doen in de volgende dagen, weken en jaren.

Dit is hoe ik mijn dagen en weken inplannen:

Ik vind een tijd en plaats voor mijn taken met prioriteit. Ik balanceer mijn tijd elke week rond grote tijdblokken op maandag, donderdag en vrijdag, omdat ik elke dag heel diep op één project of medium (schrijven of ontwerpen) zal gaan. Als ik een nieuw idee wil najagen, geef ik mezelf de tijd om dat te doen. Maar op zondagavond, dinsdagen en woensdagen draait het allemaal om e-mail, facturen, afspraken en vergaderingen. Het is de dag dat we plannen, delegeren, projectstatus en andere alledaagse dingen die nodig zijn om leven en werk te laten gebeuren. Thuis houdt dit in dat je ervoor zorgt dat de recepten van de kinderen worden besteld en de basis raakt met Joe bij het opnieuw ordenen van cheques en andere afspraken die gemaakt moeten worden. En de dingen die niet passen? Ze worden doorgestuurd naar de lijst van volgende week. En daar is geen schande in: een deadline verlengen is beter dan helemaal niet slaan. Het doel is om een ​​flexibel en repetitief schema te maken waarmee ik de meest tijdgevoelige taken kan uitvoeren en tegelijkertijd kan synchroniseren met het ritme en de energie van het dagelijks leven.

Ik raak alledaagse taken aan rond de tijd die nodig is om grote projecten en doelen op de lange termijn te vernietigen. Ik doe al mijn langetermijnplannen aan het begin en aan het einde van de week, wanneer alle dingen die ik echt niet wil doen, compleet zijn. Voor mij zijn dat e-mails, vergaderingen en heel veel kleine taken. Ik heb echt heel veel moeite om me te concentreren op alledaagse taken en helaas past het schrijven in die emmer. Ik wou dat het net zo snel kwam als ontwerpen voor mij, maar het is een feit dat in tien jaar niet is veranderd, dus ik betwijfel of ik ooit op een dag zal opstaan ​​en gewoon WILT schrijven. Dus daarom doe het op maandag.

E-mail en communicatie is ook iets dat ik liever vermijd dan te zien, dus ik zal e-mail sturen op zondagavond, alleen maar om een ​​voorsprong te krijgen in de week. Het is een kleine overwinning die me enthousiast maakt om het schrijven van het eerste ding op maandagochtend aan te pakken. Mijn jongere zelf zou mijn inbox op zondag moeten vermijden als de pest, maar nadat ik het geprobeerd had, merkte ik dat ik tegenover mijn inbox stond – of het op zijn minst organiseerde zodat ik gewoon de belangrijke e-mails kon aanraken toen ik op kantoor kwam – gaf me een enorm gevoel van opluchting. Ik had honderden ongelezen e-mails en nu laat ik hem niet ouder worden dan 60. Ik controleer e-mail ook slechts driemaal per dag. Een keer wanneer ik opsta, een keer tijdens de lunch en een keer voor het slapengaan. Iedereen die iets dringend nodig heeft, heeft al mijn nummer.

Ik heb strikte vrij beperkte uren voor mijn werk. Ik werk van maandag – vrijdag van 8.00 – 17.00 uur en mijn kinderen gaan naar bed om of rond 19.00 uur. Ik ben groot in consistente slaapgewoonten, dus voor het slapengaan is het een harde regel. Dit betekent dat ik ’s morgens en’ s nachts ongeveer 4 uur quality time met de kinderen heb en dat ik in die tijd niet werk. Periode. We proberen huishoudtaken om te zetten in een spel, zoals een dansfeest houden in de keuken terwijl we aan het schoonmaken zijn. Ik zal mijn gitaar oefenen terwijl de kinderen ontbijten, of werken aan mijn 100 Days of Creativity met August at night terwijl hij kleurt. Het vinden van manieren om mijn persoonlijke inspanningen in lijn te brengen met activiteiten waaraan de kinderen kunnen deelnemen, is een grote hack die ik dit jaar heb ontdekt. Soms lijkt het alsof ik bijna een klein stukje heb van “het hebben van alles” maar dan zal ik mezelf om 14:00 uur in bed kruipen om een ​​kind wakker te maken dat huilt. Alles hebben betekent meestal dat je de dingen opgeeft die je voor jezelf nodig hebt, zoals slapen. En als ik ervoor kies om zo laat op te blijven, weet ik dat ik de volgende dag niet zo productief zal zijn. Er is altijd een oorzaak en gevolg relatie met de manier waarop we onze lichamen behandelen (wacht maar even, kinderen die nog kunnen drinken zonder een kater te krijgen !!).

Dus wat gebeurt er als er een grote deadline is, en ik moet alles laten vallen en de klok rond werken? Het gebeurt nu minder dat ik beter mijn tijd kan managen, maar het is een realiteit als het gaat om wat ik doe voor de kost. Dus ik plan voor de gevolgen. Als ik twee weken lang heel hard moet werken, weet ik dat ik een periode van 5-10 dagen heb, waarin ik amper mijn takenlijst kan doornemen. Het is een gegeven. Dus ik moet dienovereenkomstig plannen. Ik ga op zoek naar energiezuinige taken die ik kan voltooien terwijl ik luister naar een podcast die mijn stemming opheft. Ik zal tijd maken voor meditatie en tekenen. In feite is het 100 dagen durende creativiteitsproject geboren uit een staat van depressie van 9 maanden. Ik heb geleerd om de lat lager te zetten nadat ik hem heb opgeheven, zodat ik snel terug kan kaatsen en het ritme en de energie op natuurlijke wijze kan laten vloeien.

Uiteindelijk duurt een depressieve toestand langer dan 5-10 dagen, vooral na een grote lancering of een enorme horde. Ik heb altijd een maand waarin ik alles in vraag stel en me ongemotiveerd voel. Blijkt … de experts noemen deze BURNOUT. Als de burn-out toeslaat, noteer ik alles wat er gebeurde voordat de depressie toesloeg. Wat heb ik gegeten? Hoelang ben ik gebleven zonder een goede nachtrust? Welke mislukkingen moet ik loslaten? Wat hou ik vast dat me niet langer dient? Welke grenzen heb ik nodig om mezelf en anderen in te druppelen? Het gaat niet om wonen in het verleden, maar om inventarisatie van wat er is gebeurd en hoe je dit in de toekomst kunt vermijden. Het is hoe je LEERT hoe jouw energie en ritme in je leven stromen.

Leer jezelf kennen en plan dienovereenkomstig.

Blijf op de hoogte voor een andere post over dit onderwerp op maandag, waar ik meer zal vertellen over hoe ik heb geleerd om mijn tijd en afleiding te beheren. Als je enig inzicht hebt in nuttige systemen die je hebt gebruikt om je leven te beheren, zou ik ze graag in de reacties hieronder willen horen.

Zoals wat je hoort? Abonneer je waar je naar je podcasts luistert, of maak een inhaalslag door onderstaande afleveringen te bekijken.

1. Het is moeilijker om deze dagen te focussen. En nee, het is niet jouw schuld
2. Hoe alles verloor, veranderde mijn relatie met dingen
3. De verrassende waarheden die ik heb geleerd na het draaien 35


CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Lees meer