Kunt u niet stoppen met plukken op uw nagelriemen? Probeer deze 8 door experts goedgekeurde strategieën.

Kunt u niet stoppen met plukken op uw nagelriemen? Probeer deze 8 door experts goedgekeurde strategieën.

maart 2, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Biechttijd: ik heb mijn nagelriemen rauw gekozen sinds ik op de lagere school zat. In de leesklas van de tweede klas herinner ik me levendig dat mijn vriendin Katie me vol afgrijzen aankeek terwijl ze naar mijn duim wees, die bloeddruppelde. Mijn gezicht werd rood en ik werd overvallen door een niveau van diepe schaamte dat alleen een ongemakkelijke, verkeerd begrepen 8-jarige kon begrijpen.

Voor een paar decennia snel vooruit en ik ben een 31-jarige professionele vrouw die haar spullen meestal samen heeft … en toch knaag en knip ik nog steeds aan mijn nagelriemen. Ik bedoel, manicuristen hebben in wezen tegen me geschreeuwd toen ze mijn handen zagen, maar toch merk ik dat ik telkens weer kies, vaak zonder het me te realiseren totdat ik wat schade heb aangericht.

Blijkt, ik ben niet de enige in mijn slechte gewoonte. Cuticle picking (en alle vormen van skin picking) treft ongeveer 2 tot 5 procent van de bevolking, en van deze mensen is 75 procent vrouw . Doorgaans begint het gedrag in de kindertijd en kan het om verschillende redenen ontstaan.

Als een persoon met veel angstige gedachten, weet ik dat er waarschijnlijk een krachtige psychologische component is voor al deze picking ; dus een paar weken geleden, in een poging om eindelijk de gewoonte te doorbreken, reikte ik naar een aantal deskundigen om te vragen waarom sommige mensen niet kunnen stoppen met plukken en hoe ze de gewoonte kunnen doorbreken. Dit is wat ze te zeggen hadden:

Wat zorgt ervoor dat iemand zijn nagelriemen blijft plukken?

“We weten de exacte oorzaken niet, en het kan verschillen voor verschillende mensen, maar een theorie is dat picking een zelfregulerend gedrag is – het stimuleert ons wanneer we ons vervelen of zitten (tv kijken, aan de computer praten, praten de telefoon), en kalmeert ons wanneer we worden overgestimuleerd (door negatieve emoties of stress of positieve opwinding), “zegt Jennifer Raikes , uitvoerend directeur van de TLC Foundation voor lichaamsgericht herhalingsgedrag.

Dingen zoals trauma uit het verleden, een geschiedenis van verslaving en zelfs bepaalde medicijnen kunnen er ook voor zorgen dat iemand kiest. “Veel mensen gebruiken ADHD-medicijnen, die stimulerende middelen zijn en van stimulantia is bekend dat ze het plukgedrag vergroten”, zegt Amy Wechsler, MD , gecertificeerde dermatoloog en psychiater.

Wat de reden ook is, het identificeren van wat uw picking triggert, is een geweldige eerste stap in het identificeren van strategieën die u zullen helpen stoppen, aldus Raikes. Kies je tijdens bepaalde activiteiten? Tijden van de dag? Wanneer heb je een bepaalde stemming? Begin deze dingen op te merken en op te schrijven en werk vervolgens actief aan een poging om het gedrag te stoppen.

Wat zijn de risico’s van het chronisch plukken van je nagelriemen?

Naast dat je vingers er behoorlijk smerig uitzien, kunnen chronische nagelriemen, vooral aan de basis van de nagel, “de nagelbedden beschadigen, wat permanente inkepingen veroorzaakt in het midden van je vingernagels “, zegt Dr. Wechsler. Er is ook het risico op een infectie die paronychia wordt genoemd, waardoor uw cuticula en het omliggende gebied rood, warm, pijnlijk, opgezwollen en met pus worden gevuld. U kunt zelfs koorts krijgen en antibiotica nodig hebben.

8 strategieën om cuticle picking voorgoed te stoppen.

Als je zo lang als ik hebt geplukt, zijn experts het erover eens dat een meervoudige aanpak wellicht nodig is om het probleem aan te pakken, omdat het nu een ingesleten gedrag is. Meestal gaat het om het nemen van stappen om de beschadigde nagelriemen fysiek te genezen en om de oorzaak van het oppakken aan te pakken:

1. Creëer een fysieke barrière.

Poging om te stoppen met plukken met pure wilskracht is zeker geen goede aanpak, en je zult alleen jezelf teleurstellen. Maar er zijn een paar heel praktische dingen die je kunt doen om beschadigd weefsel te genezen en de cyclus te doorbreken, zoals het dragen van een verband om de nagelriemen die je hebt. “Als iets bedekt is, dan is het moeilijk toegankelijk, en als je probeert om ze te bereiken maar dat niet kunt, is dat genoeg tijd om te denken, Oh, ik zou dit niet moeten doen, ” zegt Dr. Wechsler. “Soms lopen mijn patiënten rond met veel band-aids, maar het is de enige manier om dingen te genezen.”

2. Houd je nagelriemen gehydrateerd.

Als je zoiets als mij bent, kan de kleinste gerafelde cuticula leiden tot een totale plukke eetbui. (In het begin zeg ik tegen mezelf dat ik gewoon “gewoon de dingen gladstrijk”, maar het stopt zelden.) Om de waarschijnlijkheid hiervan te verminderen, raden Dr. Wechsler en dermatoloog Lisa Airan, MD , aan een olie te gebruiken om je nagelriemen te houden gehydrateerd en voorkomen dat de ruwe of rafelige huid aanleiding geeft tot plukken. Elke olie zal het doen, maar Dr. Airan is een voorstander van Goē Oil , een halfvaste mix van 28 plantaardige, fruit- en bloemenoliën die, zegt ze, “super hydrateert en een ideale oplossing is voor droge, gebarsten nagelriemen.”

How To Control Anxiety

Als je de neiging hebt om meer te kiezen tijdens stressvolle gebeurtenissen of periodes in je leven (zoals ik!), Kan elk middel om je cortisolspiegel te verlagen en endorfines en andere feelgood-genezende moleculen te verhogen je helpen om opluchting te brengen en je drang om te plukken verminderen, zegt Dr. Wechsler. Dit kan worden bereikt met alles van stretching tot joggen tot yoga, een bezoek aan een vriend of het hebben van seks. Kortom, om minder te kiezen, beweeg je lichaam meer.

4. Merk (en laat los) negatieve gedachten en gewaarwordingen.

Als je plukwijze een bewust gedrag is dat optreedt wanneer je intense negatieve emoties ervaart, probeer dan te begrijpen dat iets je beïnvloedt op het moment dat het moet worden vrijgegeven, zegt Michaela Chatzimanoli , een klinisch psycholoog bij SkinPick.com. “Breng je aandacht naar je lichaam, adem dan diep in door je neus en adem langzaam uit door je mond, zodat deze vrijlating op een andere, meer zorgzame manier kan plaatsvinden.”

5. Zoek een gezondere manier om je handen bezig te houden.

Voor mensen die de neiging hebben om geesteloos te kiezen, en niet noodzakelijkerwijs als een resultaat van duidelijke negatieve emoties, is een goede strategie om “iets anders te doen waarbij dezelfde spier betrokken is als het huidplukgedrag”, zegt Chatzimanoli. Bijvoorbeeld, in plaats van het bewegen van de vingers naar je nagelriemen te bereiken, proberen klemmen objectspecifieke als een stress- bal, graven vingernagels in Silly Putty of een stuk klei (die verrassend bevredigend) of uitoefenen van druk zachtjes op een specifiek deel van uw lichaam om de drang om te plukken te verminderen. Als je de neiging hebt om ook je nagelriemen te bijten, probeer kauwgom of drink altijd een slokje.

6. Probeer een supplement met N-acetylcysteïne.

Hoewel er geen magische pil is voor het picken van de cuticula, kan één supplement helpen. Een studie uit 2016 wees uit dat het innemen van een 1200 mg dagelijkse dosis N-acetylcysteïne (NAC) het huidplukgedrag aanzienlijk verbeterde bij 47 procent van de patiënten met een ontvellingstoornis (of huidpluk), waarschijnlijk als gevolg van het vermogen van NAC om stemmingsregulerende neurotransmitters te beïnvloeden.

“Vanwege de gunstige werking op glutamaat en dopamine, kan NAC een effectief onderdeel zijn van de behandeling van gedragsstoornissen,” voegt integrale neuroloog Ilene Ruhoy, MD, Ph.D. , vertelde mbg . “Ik zie vaak verbetering in prikkelbaarheid en agressie, maar ook impulsiviteit en zelfs depressie . Het is ook gebruikt bij autisme, OCD en angst .”

7. Als de dingen niet verbeteren, overweeg dan cognitieve gedragstherapie.

“Als iemand zichzelf verminkt, littekens opleverd, meerdere infecties heeft en nog steeds niet kan stoppen met plukken, dan is dat een probleem. Er is een positieve feedbacklus in je hersenen die moet worden doorbroken,” zegt Dr. Wechsler. Ernstige pluk kan worden beschouwd als een vorm van een obsessief-compulsieve stoornis die excoriatie of dermatillomanie wordt genoemd . In deze gevallen kan een significantere interventie nodig zijn en alle experts die ik sprak waren het ermee eens dat cognitieve gedragstherapie (CBT) het was.

In het algemeen gaat het bij CGT om het werken met een behandelaar om de gedachten die u hebt te identificeren tijdens het oppakken van of deelnemen aan enig ongewenst gedrag en deze te vervangen door gezondere gedachten. “Maar het werkt alleen als je gemotiveerd bent”, zegt Dr. Wechsler. Om een ​​therapeut te vinden, doorzoekt u de database van TLC Foundation for Body-focused Repetitive Behaviors.

8. Beloon jezelf met een manicure.

Als je eenmaal wat vooruitgang hebt geboekt, kan jezelf belonen met een manicure eigenlijk een behoorlijk effectieve strategie zijn, zegt Dr. Wechsler. Het zien van die gladde nagelriemen en gepolijste nagels is misschien wel de motivatie die je nodig hebt om de gezonde gewoonten bij te houden.

Klaar om meer te leren over hoe je de kracht van voedsel kunt ontsluiten om je lichaam te genezen, ziekte te voorkomen en een optimale gezondheid te bereiken? Registreer nu voor ons GRATIS Functioneel Voeding Webinar met Kelly LeVeque.


CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Lees meer