Kartonnen drukharnas

Kartonnen drukharnas

februari 15, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


“Druk kalmeert voor het zenuwstelsel” Temple Grandin

Weet je nog dat je als kind op het strand was, dat je ouders of leeftijdgenoten je in het zand zouden begraven met alleen je hoofd naar buiten steken?

Probeer terug te gaan en onthoud hoe het voelde toen je daar lag met het gewicht van het zand dat op je drukt …………………….. ………………………………………….. …………….

Kalmerende? ontspannen? Misschien zelfs alsof de aarde je knuffelde …

Heb je ooit een massage gekregen en voelde je je daarna allemaal warm en vredig?

Dan heb je het gevoel van opluchting en therapeutisch effect ervaren dat diepe druk kan veroorzaken!

Iedereen van ons kan profiteren van diepe druk.

Na een zware dag of in stressvolle tijden kan diepe druk zorgen voor dat gevoel van vrede en ontspanning waar je zo naar verlangt.

Diepe druk kalmeert het sympathische zenuwstelsel (vlucht- of vechtreactie) en maakt plaats voor het parasympathische zenuwstelsel (rust en verteringsrespons) om zijn werk te doen, daar kom ik later op terug.

Het doel van een drukapplicatie, zoals een ‘knijpmachine’, drukvest of gewogen deken, is om stress te verminderen bij mensen die angst ervaren vanwege overweldigende sensorische input.

Mensen met bijvoorbeeld een sensorische verwerkingsstoornis, ASS, ADHD, angststoornis, OCS, Tourette, hersenletsel, depressie enz. Of HSP kunnen soms overprikkeld raken en kunnen profiteren van de druk die op hun lichaam wordt uitgeoefend en het kalmerende en aardende effect (maar iedereen echt … wie heeft er toch labels nodig?).

Helaas kunnen druktoepassingen vrij duur zijn en omdat iedereen zo nu en dan moet kunnen ontspannen, waarom niet een drukvest ontwerpen dat iedereen zelf kan maken met goedkope en gemakkelijk verkrijgbare materialen?

Karton is het perfecte materiaal voor dit project omdat het relatief flexibel, licht, sterk en stevig genoeg is om voldoende ondersteuning te bieden, maar toch comfortabel genoeg is om op je lichaam te dragen.

Bovendien is het een afvalmateriaal dat vrijwel overal gratis beschikbaar is, dus iedereen heeft er toegang toe.

Waarom kan diepe druk stress verlichten, vraagt ​​u zich misschien af? Ik noemde al het sympathische zenuwstelsel en het parasympathische zenuwstelsel, deze maken deel uit van het autonome zenuwstelsel.

Het autonome zenuwstelsel is het deel van het zenuwstelsel waar onvrijwillige lichaamsfuncties worden gereguleerd, zoals bloeddruk, spijsvertering en ademhaling.

Het sympathische zenuwstelsel heeft alles te maken met alertheid en actie, het is verantwoordelijk voor de ‘vecht- of vluchtreactie’.

Het parasympathisch zenuwstelsel draait helemaal om vrede, het is verantwoordelijk voor de ‘rust en vertering’ reactie. Soms komen mensen vast te zitten in de ‘vecht- of vechtmodus’, ze kunnen niet terugschakelen van het sympatische naar het parasympathische zenuwstelsel, waardoor ze zich de hele tijd gestrest en / of angstig voelen.

Hoewel de reden waarom het sympathische zenuwstelsel vastloopt, kan variëren van persoon tot persoon, lijkt het uiteindelijk altijd te overprikkelen.

Druk uitoefenen op het lichaam is een manier om het sympathische zenuwstelsel te kalmeren en het parasympatische zenuwstelsel de kans te geven eindelijk uit de diepte te komen en zijn zaken te doen!

Het parasympathische zenuwstelsel maakt de spieren ontspannen, de hartslag vertraagt, verbetert de bloedcirculatie en helpt bij de spijsvertering.

Het lichaam produceert endorfines, dopamine en serotonine, die de zintuigen kalmeren en een persoon een vredig gevoel geven.

Zoals ik eerder al aangaf, kan iedereen baat hebben bij diepe druktherapie, maar diepe druk is vooral belangrijk voor mensen met een gemakkelijk overprikkeld zenuwstelsel.

Neurologisch wijken sommigen af ​​van de norm en voor die mensen kan het soms moeilijk zijn om te functioneren binnen een samenleving die is geëvolueerd rond mensen die informatie op een andere manier van hen waarnemen en verwerken.

Met deze Instructable hoop ik bij te dragen aan het verspreiden van bewustzijn over dit onderwerp.

Mijn inspiratie voor dit project kwam (gedeeltelijk) van Temple Grandin, die de “knijpmachine” uitvond, haar inventiviteit en onderzoek naar het onderwerp diepe druk ( https://www.grandin.com/inc/squeeze.html ) hebben maakte de weg vrij voor diepe druk om te worden geaccepteerd als een legitieme vorm van therapie en voor de ontwikkeling van andere drukverschaffende apparaten.

Diepe druk is een veilige vorm van therapie als deze op de juiste manier wordt uitgevoerd, maar omdat het beter is om veilig te zijn, sorry, wil ik graag enkele opmerkingen met u delen:

* Zorg ervoor dat u goed op de hoogte bent van deze vorm van therapie en / of praat met uw arts voordat u druk uitoefent op uw lichaam.

* Het lichaam past zich aan een bepaalde hoeveelheid druk aan, dus oefen niet te lang druk uit op uw lichaam.

* Ik heb dit harnas ontworpen voor volwassenen. Hoewel deep pressure-therapie vaak wordt gebruikt voor kinderen bij wie de diagnose ASD of ADHD is gesteld, weet ik niet zeker of dit harnas geschikt is voor kinderen. Raadpleeg altijd een arts voordat u een drukapparaat voor kinderen begint te gebruiken en zelfs als uw arts het goedkeurt, laat het kind dan niet zonder toezicht achter.

* Draag dit harnas nooit tijdens de slaap, het is om te dragen als je alleen actief bent.

* Draag het harnas niet te strak, zorg ervoor dat u comfortabel zit en adem nog steeds moeiteloos in en uit naar uw buik.

* Gebruik geen kartonnen dozen voor dit project die behandeld zijn met pesticiden of schimmelwerende middelen (zoals thiabendazol), dit is vaak het geval bij bananendozen. Gebruik zo mogelijk karton dat ongeverfd is gelaten. Voor dit project heb ik gebruikt wat ik had liggen liggen (met verf erop) maar gewoon karton is altijd beter.

* Draag het harnas over uw shirt, niet direct op de huid.

Stap 1: Materialen en hulpmiddelen

materialen:

– Kartonnen dozen (die niet zijn behandeld met bestrijdingsmiddelen en / of schimmelwerende middelen)

– Zelfklevend velcro van goede kwaliteit (haak en lus)

– Elastische band (breedte: 3 cm / 1,25 inch)

– Naaigaren

* Optioneel; Verpakkingstape

Hulpmiddelen:

– Hobbymes

– Schaar

– Naald

– Metalen liniaal

– Potlood en gum

– Wasknijpers

– pinnen

* Optioneel: snijmat, meetlint

Stap 2: Snijd de kartonnen ribben

Open je kartonnen doos en leg het karton plat.

Probeer als het karton lang genoeg is om rond je lichaam te passen, op de voorkant moet het karton overlappen, dit is waar het klittenband sluitmechanisme zal zijn.

Zorg ervoor dat de binnenste ribben van het karton zich in een verticale positie bevinden, als ze horizontaal zouden zijn, zou het karton om je heen vouwen in plaats van aanpassen aan de vorm van je lichaam.

Als je zeker weet dat het karton de juiste maat heeft, leg het dan weer plat.

Je gaat vijf bandjes karton afsnijden voor het lichaam van het harnas (waar ik vanaf nu naar zal verwijzen als ‘ribben’).

De ribben moeten 5 cm / 2,05 inch hoog zijn, de lengte is afhankelijk van uw maat (vergeet niet dat het karton op de voorkant van uw lichaam moet overlappen).

Gebruik een potlood om de buitenste lijnen van de ribben te markeren, zodat u weet waar u moet snijden, leg vervolgens uw metalen liniaal op de snijlijn en snijd ernaast met uw hobbymes.

Als het mes het karton niet volledig in één keer doorsnijdt, herhaalt u het proces.

Als je al vijf ribben hebt gesneden, kijk dan of de pasvorm goed en rond de hoeken is met behulp van een schaar.

Leg de ribben weer plat en besluit dat het midden van de ribben is, markeer het met je potlood.

Nu ga je kleine horizontale incisies maken om het elastiek door te laten (zie de afbeelding hierboven). De incisies moeten iets breder zijn dan de elastische band om gemakkelijk doorheen te kunnen glijden.

Herhaal de bovenstaande acties voor alle vijf ribben.

Tip: plak wat verpakkingstape op de achterkant van de rib waar je de incisies gaat maken om het karton in dit gebied te versterken.

Stap 3: Het samen weven

Het is nu tijd om de ribben samen te voegen met behulp van het elastiek.

Begin met het geleiden van het elastiek door een van de insnijdingen aan de buitenkant van de eerste rib (aan de buitenkant bedoel ik de kant van het karton dat je lichaam niet raakt).

Trek het elastiek door en leid het dan terug door de tweede incisie

Neem nu een nieuwe rib en herhaal wat je net hebt gedaan, enzovoort totdat alle vijf de ribben zijn verbonden door de elastische band. Vouw het ene uiteinde van het elastiek naar de binnenkant van het karton en naai het vlak boven de onderste rib naar zichzelf, dit omsluit de onderste rib in een elastische lus.

Knip het elastiek nog niet af aan de bovenkant van het harnas, want het zal worden gebruikt om een ​​tweede elastische laag langs de achterkant te creëren. Om ervoor te zorgen dat het harnas perfect bij je lichaam past, is het belangrijk om het tijdens het creatieve proces van tijd tot tijd te proberen.

U bent nu gearriveerd op een punt waarop u het harnas voor de eerste keer kunt proberen als u dat wilt.

Aangezien er nog geen velcro aan het harnas is bevestigd, gebruikt u wasknijpers om het harnas te sluiten.

Het andere uiteinde van het elastiek moet tussen de ribben aan de binnenkant van het harnas aan zichzelf worden genaaid om een ​​dubbele laag elastiek te creëren en de ribben op hun plaats te houden (niet te stevig, ze moeten nog steeds rond een beetje om comfortabel te bewegen terwijl je het harnas draagt).

Kijk zelf hoe ver je wilt dat de ribben uit elkaar zijn, voor voldoende druk moet je de opening waarschijnlijk niet meer dan 1 cm / 0,4 inch laten zijn.

Leg het harnas weer plat uit, met de binnenkant naar boven gericht.

Draai het elastiek naar deze kant en leg het op het elastiek dat je door de kartonnen ribben hebt geweven. Zorg ervoor dat de ribben zich in de juiste positie bevinden en verbind de twee lagen elastische band met behulp van pinnen (zie de afbeelding hierboven) en naai ze aan elkaar.

Snijd het elastiek net boven de onderste rib waar je het andere uiteinde van het elastiek al hebt bevestigd.

Naai dit uiteinde ook op zijn plaats.

Yay, je bent klaar met naaien 🙂

Stap 4: Bevestig klittenband aan de ribben

Je gaat nu het zelfklevende velcro op de kartonnen ribben plakken.

Breng het harnas opnieuw aan met behulp van wasknijpers en beslis voor elke afzonderlijke rib waar het klittenband zou moeten komen, zorg ervoor dat het harnas niet te laat is.

Markeer waar de overlapping van het karton begint en eindigt (aan beide uiteinden van de ribben), zodat u weet waar u het velcro moet kleven nadat u het harnas hebt uitgetrokken.

Neem het harnas af en knip twee stukken klittenband af die overeenkomen met de maat van de overlapping (zorg dat je een klittenband en een klittenband hebt).

Plak het stuk lus-klittenband op het stuk kartonnen ribbe dat tegen je lichaam aan ligt, maar met de gezichten naar voren, buig het karton iets terwijl je dit doet.

Plak nu het stuk klittenband aan het andere uiteinde van de rib, aan de kant die naar uw lichaam wijst. Herhaal dit met alle ribben.

Stap 5: Knip de schouderbanden af

Nu kunt u de schouderbanden uit het karton snijden.

Bepaal de lengte door het harnas aan te doen en meet met meetlint, of probeer het simpelweg uit met het karton zelf.

De schouderbanden moeten minstens drie van de bovenste ribben kruisen.

De hoogte van de schouderbanden is 7 cm / 2,8 inch.

Bepaal wat de lengte van de schouderbanden moet zijn en markeer de snijlijnen, knip nu de schouderbanden uit, net zoals je de ribben hebt gedaan.

Rond de hoeken af ​​met een schaar en draai het karton beetje bij beetje zodat de schouderbanden gekromd worden (zie de afbeelding hierboven). Dit voorkomt dat ze inklappen wanneer je ze over je schouders legt. Pas ze.

Stap 6: Voltooi je harnas

Met deze stap voltooit u uw harnas.

Je gaat lus-klittenband aan de binnenkant van de schouderbanden steken en aan het harnas vastmaken met behulp van klittenband.

Begin met het plakken van lange stukken klittenband aan alle vier de uiteinden van de schouderbanden (aan de kant die naar binnen wijst).

Zorg ervoor dat het klittenband minstens lang genoeg is om de drie bovenste ribben te kruisen (waaraan ze worden bevestigd). De beste manier om erachter te komen waar het velcro precies ligt, is om het harnas opnieuw te bevestigen.

Hang de schouderbanden vervolgens over uw schouders, druk ze op het harnas en markeer waar het klittenband moet komen.

Houd het harnas nog een tijdje langer vast, want je moet ook de positie bepalen voor het haak-klittenband dat op de harnasribben gaat.

Duw opnieuw de schouderbanden naar de ribben en markeer de posities voor het klittenband op de ribben.

Ik merkte dat het moeilijk is om de exacte posities op de achterkant van het harnas te markeren terwijl je het draagt. Gelukkig kun je dit ook doen nadat je het harnas hebt uitgetrokken.

Snijd eerst twaalf kleine stukjes klittenband die elk ongeveer 5 cm lang zijn.

Plak zes van deze stukjes op de plaatsen die je hebt gemarkeerd aan de voorkant van het harnas, drie aan elke kant. Sluit het harnas alsof u het draagt.

Nu kun je de schouderbanden aan het harnas vastmaken met behulp van het klittenband, het harnas omdraaien en de schouderbanden naar achteren buigen, ze tegen de bovenste drie ribben drukken, zorg ervoor dat de afstand vanaf het midden (waar het elastiek zit) ) is aan beide kanten gelijk.

Markeer de posities en plak de resterende zes stukken klittenband op de ribben. Dat is alles, je bent klaar!

Stap 7: Blijf kalm en geniet van diepe druk

Probeer nu je nieuwe harnas en chill 🙂

Delen

    aanbevelingen


    CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


    Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


    Lees meer