Hoe tieners en jonge volwassenen met ADHD kunnen gedijen

Hoe tieners en jonge volwassenen met ADHD kunnen gedijen

juli 7, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Toen Grace Friedman op 12-jarige leeftijd ADHD ontdekte , wist ze daar niet veel van. Wat ze wel wist, was dat het moeilijk was om vrienden te maken, haar emoties leken ‘op steroïden’ te zijn en zich te concentreren op huiswerk en in de klas leek onmogelijk.

Het was ook moeilijk om te accepteren dat haar hersenen en lichaam anders werkten dan de gemiddelde student. Het was frustrerend dat ze harder aan elke opdracht moest werken en later en later op moest blijven om een ​​paar wiskundige problemen op te lossen.

Friedman was ervan overtuigd dat ze vanwege deze verschillen niet zou kunnen slagen. Ze was bang dat ze ‘nooit goed genoeg, slim genoeg, snel genoeg genoeg zou zijn om succesvol te zijn op school’ en daarna.

“Het is moeilijk om te wennen aan het idee dat mijn ADHD niet zal verdwijnen en ik moet het [de rest van mijn leven] actief beheren,” zei Friedman.

Friedman is natuurlijk niet de enige. Veel, veel tieners en jonge volwassenen met ADHD voelen zich op dezelfde manier en hebben dezelfde angsten. Velen hebben een gebroken zelfrespect en geloven dat hun ADHD onoverkomelijk is.

In plaats van haar ADHD te ontkennen, te verwerpen of te verachten, koos Friedman ervoor om het te accepteren. “Ik besloot al snel dat ik de beste versie van mezelf wilde zijn vanwege mijn ADHD, niet ondanks dat.”

Friedman wil dat anderen weten dat hoewel leven met ADHD moeilijk kan zijn, het een kwestie is waar je aan kunt werken – en het kan zelfs een geschenk zijn: “Mensen met ADHD denken vaak buiten de doos, zijn creatief en kunnen grootschalig denken .”

Tegenwoordig is Friedman een ADHD-advocaat, spreker en oprichter van ADDYTeen.com . Ze heeft ook haar BA in psychologie en is co-auteur van het nieuwe boek Winning with ADHD: A Playbook for Teens and Young Adults met Attention Deficit / Hyperactivity Disorder met pediatric neurologist Dr. Sarah Cheyette, MD

Succesvolle strategieën

Friedman merkte op dat het beheersen van ADHD een actief proces is. Maar het wordt na verloop van tijd gemakkelijker. In de loop der jaren heeft ze de unieke manieren waarop haar brein werkt erkend en hulpmiddelen en strategieën geïdentificeerd die haar helpen op het goede spoor te blijven. Hieronder vertelde Friedman wat haar helpt om te gedijen met ADHD, wat jou ook kan helpen:

Haar eigen race in haar eigen tempo uitvoeren. “Ik herinner mezelf er altijd aan dat ik een beetje anders werk dan alle anderen, maar dat betekent niet dat ik niet moet proberen om te winnen.”

Regelen van emoties. Friedman kan, zoals veel mensen met ADHD, in één keer een stroom van verschillende emoties voelen. Wanneer dit gebeurt, pauzeert ze en labelt ze wat ze voelt, samen met het identificeren van de situatie waarin ze zich bevindt. Dit helpt haar te begrijpen wat bijdraagt ​​aan en ten grondslag ligt aan haar emoties.

In plaats van haar gevoelens op te slokken, kan ze die energie omzetten in een gezond stopcontact, zoals sporten of schilderen. Ze vindt het ook krachtig om met een geliefde te praten. “Door met anderen te praten, kun je de situatie anders bekijken of zelfs de oorzaak van je sterkste emotie achterhalen.”

Ze schreeuwde bijvoorbeeld tegen haar ouders toen ze haar huiswerk deed. “Nadat ik met ze had gesproken over waarom ik zo overstuur was, begreep ik dat ik niet per se boos op ze was, maar ik was bang dat ik het examen niet zou halen. Wie kan je helpen je emoties te verbreken? ”

Medicijnen beheren. Friedman heeft geleerd wanneer ze medicatie nodig heeft (en niet nodig heeft) en hoe ze met ongewenste bijwerkingen kan omgaan. Omdat de middelbare school bijvoorbeeld erg gestructureerd was – 7 uur school, voetbaltraining, huiswerk – nam Friedman dagelijks haar medicatie. Op de universiteit reserveerde ze echter haar medicijnen voor studeren en lesgeven. Ze nam het niet aan tijdens het spreken op conferenties, werken op haar universiteit of stage lopen in een lokaal ziekenhuis.

“Ik begon te herkennen dat, hoewel academische en niet-academische activiteiten mijn aandacht vereisten, medicatie niet altijd in de vergelijking hoefde te zitten.”

Friedman moedigde lezers aan om “met uw arts te praten, bij uzelf in te checken en uit te zoeken wanneer en in welke situaties het innemen van medicatie voor u geschikt is.”

Met betrekking tot bijwerkingen verminderde Friedmans medicijn haar eetlust aanzienlijk – en ze zou werken zonder iets te eten of drinken. Dus begon ze een ontbijt te eten dat vol zat met eiwitten, voordat ze haar medicatie nam en de hele dag snacks had. “Dit is vooral belangrijk voor ADDYTeens die aan het sporten zijn of die intensieve naschoolse activiteiten uitvoeren. Geen brandstof opraken! ”

Toen Friedman voor het eerst begon met het innemen van medicijnen, schaamde ze zich. “Ik wilde niet dat iemand het zou weten, laat staan ​​dat ik met mijn arts zou praten over hoe ik me voelde. Wat mij betreft, als ik er niet over sprak, hoefde ik me daar geen zorgen over te maken. ‘

Ze beschouwt medicatie echter nu als voetbalkapjes: “Net zoals voetbalkikkers een speler meer grip geven op het veld dan gewone schoenen, geeft ADHD-medicatie ADDYTeen meer tractie in hun dagelijks leven.” ADHD-medicatie geeft je “een betere grip op het afstemmen” afleiding, focussen en vooruitgang boeken op belangrijk werk. ”

“Mensen met astma gebruiken hun inhalator om gemakkelijker te ademen, waarom zou medicatie om een ​​ADDYTeen-focus te helpen anders zijn?”

Een ondersteunende, bemoedigende community hebben. “Ik heb familieleden, vrienden en mentoren met en zonder ADHD die me vaardigheden hebben bijgebracht die me helpen om mezelf te beheren en het leven me raken.” Friedman benadrukte hoe belangrijk het is om jezelf te omringen met personen “die zorgen voor je welzijn en persoonlijk succes. ”

Eigen medeleven zijn. Friedman merkte op dat het belangrijk is om voor jezelf te zorgen – wat alles kan omvatten, van het engageren van hobby’s tot het vinden van gezonde manieren om met stress om te gaan.

Navigeren door een gemeenschappelijke uitdaging

Volgens Cheyette is de grootste uitdaging voor tieners en jongvolwassenen met ADHD het vinden van hulp om onafhankelijk te zijn. Wanneer ze het niet goed doen op school – vanwege uitdagingen met focussen en vervolgens bereiken – proberen ouders en andere goedwillende volwassenen naar binnen te duiken. Cheyette zei bijvoorbeeld dat ze de dingen van hun tiener zouden organiseren of hun schema zouden bijhouden .

Dit is absoluut begrijpelijk omdat je je kind wilt helpen slagen – en niet langer slecht over zichzelf denkt te zijn.

Tieners en jongvolwassenen met ADHD kunnen in een cyclus van mislukkingen terechtkomen, zei Cheyette: Het moeilijk krijgen om te focussen leidt tot het niet voltooien van een opdracht, wat leidt tot denken “Ik ben daar niet goed in”, wat leidt tot een slecht cijfer, die hun slechte zelfbeeld onderbouwt, de angst verhoogt en de motivatie dempt, waardoor ze stoppen met proberen.

“Echter, op deze leeftijd zouden tieners en jonge volwassenen … dingen zelfstandig kunnen doen. Ze hekelen de volwassenen in hun leven en vertellen hen wat ze moeten doen, en de volwassenen zijn er over het geheel genomen niet blij mee. ‘

Om deze uitdaging het hoofd te bieden, is de sleutel om in een cyclus van succes te komen, waar de tiener of jonge volwassene – en niet de ouder – iets bereikt. Cheyette beschreef de cyclus van succes als: focussen, dingen gedaan krijgen, een goed gevoel over jezelf hebben en geloven dat je capabel bent. En vanwege die overtuiging: “als je iets verprutst, houdt het je niet tegen – omdat je een persoon bent die dingen voor elkaar krijgt, dat is wat je doet. Je vindt een manier om door te gaan. ”

Cheyette deelde dit voorbeeld: een tiener heeft 20 ontbrekende huiswerkopdrachten en hun cijfers zijn vreselijk. Hun ouder helpt hen een haalbaar doel te stellen en het op te splitsen: 10 ontbrekende huiswerkopdrachten, “niet meer dan 2 ontbrekende huiswerkopdrachten in 2 weken.” De ouder moedigt hen ook aan om te brainstormen over hoe dit doel te bereiken. Als dat plan niet werkt, moedigen ze de tiener aan om een ​​beter plan te bedenken. “Al snel wordt de tiener een probleemoplosser, in plaats van iemand die wordt gedefinieerd door hun problemen.”

Soms is het beter om iemand anders dan een ouder als coach te hebben, zoals een professionele coach die gespecialiseerd is in ADHD, een oudere broer of zus, een sportcoach, een geestelijk lid of een andere volwassene die ze vertrouwen, zei Cheyette.

Het is ook van cruciaal belang voor tieners om te leren hoe ze om hulp kunnen vragen. Cheyette benadrukte het belang van ouders die hun tieners aanmoedigden om met volwassenen te praten. Al op jonge leeftijd kunnen kinderen bestellen in een restaurant, telefonisch met familie praten en praten met de ouders van hun vrienden. En als ze ouder worden en er zich problemen voordoen op school, kunnen ze met hun leraren praten.  

Cheyette benadrukte ook het belang van fysiek en psychologisch voor jezelf zorgen, zoals goed slapen, je lichaam bewegen en zorgen beheersen. Ze merkte op dat het vinden van een goede werkomgeving ook cruciaal is. Dit omvat het beheren van uw elektronica. “Probeer” aan “of” uit “te werken, maar vermijd dat tussenin.”


CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Lees meer