Hoe groot is je tomaat? Hoe ik de Pomodoro-techniek aanpas voor mijn ADHD-hersenen

Hoe groot is je tomaat? Hoe ik de Pomodoro-techniek aanpas voor mijn ADHD-hersenen

april 26, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Een paar minuten geleden zat ik voor mijn computer te schrijven, toen mijn honden naar de bodem van de trap kwamen en begon te zeuren. Ze kunnen zelf niet de trap op naar mijn kantoor op de tweede verdieping, dus ik ging naar beneden om ze op te dragen. Voor de meeste mensen geen big deal, een tijdelijke verstoring. Maar voor iemand met ADHD ? Nou, je weet hoe het gaat. Het is een wonder dat ik eigenlijk weer achter mijn bureau zit. Zo vaak betekent verstoring van een taak dat ik ergens anders in mijn huis kom, iets heel anders doe, of gewoon in de ruimte staar, me afvragend hoe ik hier ben gekomen.

Deze ongelooflijke gevoeligheid voor verstoring is de reden waarom ik worstelde met de populaire Pomodoro-techniek. U weet waarschijnlijk hoe het werkt: stel een timer in voor 25 minuten (de naam van de oprichter had de vorm van een tomaat, dus de naam); Begin met werken; wanneer de timer afgaat, neem een ​​pauze van vijf minuten en begin opnieuw.

Dit eenvoudige formaat is eigenlijk ongelooflijk krachtig – 25 minuten is een beheersbare hoeveelheid tijd voor diep geconcentreerd werk. Genoeg tijd om te beginnen maar niet genoeg om opgebrand of verveeld te raken. Het kan je helpen uitstelgedrag te doorbreken door in korte sprints te werken, in plaats van lange uren te verspillen als gevolg van verdeelde aandacht. Vijfentwintig minuten, zoals de tomatentimer zelf, is niet intimiderend. Je kunt alles zo lang doen. Door deze eenvoudige methode te volgen, kun je lange taken voltooien, één pomodoro per keer.

Alleen, ik kan het niet. Het probleem is de laatste stap: opnieuw beginnen. Zoals veel mensen met ADHD, heb ik moeite om gefocust te raken, maar zodra ik daar ben, kan ik relatief lange tijd blijven. Hoewel ik meestal geen volledige hyperfocustoestand krijg, kan ik me een tijdje stilhouden als ik eenmaal thuis ben. Maar elke verstoring, zoals mijn honden die huilen, of de vijf minuten pauze van Pomodoro, betekent dat ik helemaal opnieuw moet beginnen nog een keer.

Ik ben ‘slow in, slow out’ en dus werkt het 30 minuten durende schema gewoon niet voor mij. Het kost me bijna het hele blok om in een groef te komen waar ik effectief werk, en als de timer afgaat, ben ik weer weg. Wanneer de pauze begint, wil ik nog steeds werken, maar tegen de tijd dat het voorbij is, ben ik verder gegaan met iets anders en heb ik de taak die net van start ging verlaten.

Maar! Dat betekent niet dat mensen met ADHD de vruchten van de magische pomodoro niet kunnen plukken. Het blok van 25 minuten hoeft niet hard en snel te zijn. Zelfs voor mensen zonder ADHD is het niet geschikt voor elke taak. Productiviteitsonderzoek van de Draugiem Group vond zelfs dat de work-break ratio die de meest productieve werknemers in een kantoor gebruikten gemiddeld 53 minuten aan en 17 minuten uit was. Een veel vriendelijkere verhouding voor mijn hersenen! Maar ik wilde het nog steeds een beetje aanpassen om de optimale “tomatenmaat” voor mij te vinden.

Wat ik heb gevonden, werkt het best voor mij, in de meeste situaties is het een werkblok van 1,5 uur, gevolgd door een 30 minuten (of zelfs een uur) lange pauze. Als freelance schrijver heb ik het geluk dat ik de vrijheid heb om met mijn schema te spelen. Dit schema geeft me de tijd om mijn weg naar een gefocuste toestand te banen, en de pauze is lang genoeg om iets restauratiefs te doen, zoals wandelen met de honden, mediteren, een korte yogatraining doen of iets klaarmaken voor het avondeten. Waar de pauze van vijf minuten te kort leek om nuttig te zijn (terwijl hij nog lang genoeg was om storend te werken), laat de langere pauze me ontspannen en weer aan het werk gaan met mijn energie aangevuld. Het is ook lang genoeg om te bevorderen dat je in de buurt van de computer komt – noodzakelijk voor een pauze om echt herstellend te werken. Toen ik eraan werkte om deze planningsgewoonte te implementeren, merkte ik dat ik een paar vragen stelde:

Als ik gefocust ben, waarom kan ik geen langere pauze nemen?

In mijn ervaring betekent het onvermogen om consequent te focussen dat ik in angst leef. Als ik gefocust ben, probeer ik alles te krijgen wat ik kan doen omdat ik niet zeker weet of ik ooit in staat zal zijn om terug te keren naar die staat. Bovendien betekent het handelsmerk ADHD een gebrek aan remmende controle dat het moeilijk is om iets te stoppen dat goed voelt – en de focus kan heel goed aanvoelen.

Dus wat is er mis met het bijhouden, als het werk goed gaat? Ten eerste zul je burn-out als je blijft werken totdat je stopt op uw eigen. Maar ten tweede is het van essentieel belang om te leren om remmende controle uit te oefenen en consistente werkgewoonten te ontwikkelen voor het beheer van ADHD, en het opbouwen van iets dat je alle of de meeste tijd aankan, zal de angst en angst verminderen die vaak comorbide is met ADHD.

Maar anderhalf uur is ZO LANG …

Ja. Het ding aan mijn persoonlijke magische verhouding is dat het één van de belangrijkste voordelen van de pomodoro elimineert: de benaderbaarheid van de korte burst. Het is misschien net zo waar dat je 90 minuten als 25 kunt doen, maar voor mij klinkt het echt als veel meer leed. Dus ik doe iets dat ik de “Trick Pomodoro” noem. Het gaat als volgt: voor taken die ik echt niet wil starten, van werk naar huis, zeg ik tegen mezelf dat ik met een gewone Pomodoro zal beginnen, maar dat ik hoef de pauze niet te eren. In de meeste situaties, als 25 minuten zijn verstreken, voelt de taak beter beheersbaar en kan ik doorgaan.

Dus dat is wat voor mij werkt. Maar de echte afhaalmomenten hier zijn dat de pomodoro flexibel is en dat het volgen van andermans systeem zinloos is als het niet voor jou werkt. In feite kunnen deze langere pauzes moeilijker zijn voor sommige ADHD-typen, of voor taken die bijzonder verfoeilijk zijn. Voor deze mensen of activiteiten kan een werksessie van zeven minuten met een pauze van drie minuten het beste werken. Dus als de pomodoro je aanspreekt, maar de details niet passen bij jouw stijl, speel er dan mee tot je een ratio vindt die werkt.


CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Lees meer