Heb je een verslavende persoonlijkheid? Dat is niet noodzakelijk een slechte zaak

Heb je een verslavende persoonlijkheid? Dat is niet noodzakelijk een slechte zaak

april 8, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Mijn vrienden hebben een lopende grap dat als ik 14 uur wakker ben, ik 16 uur aan het eten ben. Mensen waren geamuseerd door hoe mijn 3-jarige zelf een hele kam van 30 bananen in een uur kon decimeren.

Ik heb een verslavende persoonlijkheid dankzij ADHD . Sensatie, stimulatie en intensiteit drijven me. Veel dingen geven me die glorieuze adrenaline-kick en voldoening, en dan wil ik een snellere en grotere herhaling. Mijn eetgewoonten zijn niet het enige voorbeeld – iemand die bekend is met de uitgestrektheid van mijn garderobe met kleurcodes, schoenencollectie en boeken weet dat ik niet overdrijf.

Als je manie ervaart of een obsessief-compulsieve persoonlijkheidsstoornis hebt, kun je ook een verslavende persoonlijkheid innig kennen. De schaamte dat je “niet normaal” bent of “weinig zelfbeheersing hebt” doet pijn. Het kan ook in het geheim worden gehuld: net als hoogfunctionerende angst, wanneer ons leven normaal lijkt aan de oppervlakte, voelt het een beetje te veel om te klagen over hoe ons verslavende gedrag ons beïnvloedt, dus lijden we in stilte.

Als je een verslavende persoonlijkheid hebt, weet dan dat je niet alleen bent. En net als elke vorm van neurodiversiteit hoeft je conditie geen vloek te zijn, sterker nog, je kunt manieren vinden om er gebruik van te maken.

Zolang je een van de negatieve gevolgen voor je leven beheert, zijn hier slechts enkele voordelen aan het hebben van een verslavende persoonlijkheid:

1. Je bent waarschijnlijker in het nemen van creatieve risico’s.

Sommige onderzoeken suggereren dat een overeenkomst tussen mensen met verslavingen een gravitatie is naar nieuwheid en nieuwe ervaringen. Judy Grisel, een gedragswetenschapper die gespecialiseerd is in verslavingen, betoogt bij Scientific American dat gepredisponeerd zijn om nieuw te waarderen ons meer kansen geeft om risico’s te nemen, wat op zijn beurt de maatschappij ten goede komt terwijl we nieuwe horizonten verkennen. Maar naarmate beschavingen stabiliseerden, waren er minder mogelijkheden om deze neiging op een gezonde manier na te streven, en dus gingen we op zoek naar ervaringen en stoffen die ons dat ongrijpbare gevoel van beloning geven.

“Met weinig kans om nieuwe horizonten te verkennen, zouden velen geneigd kunnen zijn om opwinding te zoeken door directe manipulaties van de neurochemie,” schrijft. “Misschien zou door het ontwikkelen van alternatieve kanalen voor de natuurlijke drang naar nieuwe ervaringen en uitdagingen te stromen, de noodzaak om spannende staten in chemische fixes te zoeken afnemen, en zelfs beter, de samenleving als geheel zou kunnen profiteren, omdat nieuwheidswensen voor ons allen in het verschiet liggen.”

Met andere woorden, verslavende mensen kunnen op die manier zijn omdat ze van nature risicobereiders zijn en voortdurend op zoek zijn naar nieuwe sensaties – en dat zijn eigenschappen die de samenleving vooruit helpen. Mensen hoger in openheid voor nieuwe ervaringen is het ook leuker om creatief te zijn .

Als je een verslavende persoonlijkheid hebt, overweeg dan hoe je je openheid voor nieuwe ervaringen als een voordeel kunt gebruiken. Een vraag die je jezelf kunt stellen, is: “Welke gezonde risico’s kan ik nemen die me kunnen helpen of inspireren en de mensen om me heen?” Waar ben je nieuwsgierig naar in je persoonlijke leven of loopbaanontwikkeling waarmee je kunt experimenteren, om nieuwe doorbraken te creëren?

2. Je hebt immense wilskracht.

In een depressieve funk veroorzaakt door verslavend eten, had ik een openbaring: het kost zoveel wilskracht om ongelukkig in bed te blijven en saboteert met voedsel als het nodig is om dingen om te draaien. Daarmee werd het verhaal “Ik heb geen wilskracht” nonsens.

“De toewijding die nodig is om je obsessies na te streven, is opmerkelijk en laat enorme middelen zien”, vertelt professor Jonathan Marshall, professor in psychologie en leiderschap. “Als iemand zes uur per dag besteedt aan het afbreken van de gespleten haarpunten, hebben ze een buitengewone capaciteit voor discipline.”

Ik heb alle keren overwogen dat ik hyper-gefocust was op interessante projecten en besefte dat ik al mijn eigen vermogen heb getoond om wilskracht te kanaliseren in iets goeds, productiefs en gezonds. Op dezelfde manier besefte ik ook dat er ook veel dingen in het leven zijn waar ik voorzichtig mee ben, en door dat te koppelen aan alles wat ik had bereikt, wist ik dat het tijd was om het verhaal van “Ik heb slechte controle” naar fictie te degraderen.

Het verbrijzelen van deze beperkende overtuigingen bevestigde dat ik alles wat ik wil slecht genoeg kan bereiken. En daarmee kwam een ​​acceptatie van mijn bedrading.

Acceptatie betekent dat we stoppen met boos worden over onze verslavende neigingen. Door onszelf als adequaat te beschouwen, stoppen we met het straffen van onszelf en zien we onze sterke kanten – die openheid en nieuwsgierigheid om te proeven van wat het leven te bieden heeft.

3. Je geest tegelijkertijd beheersen, maakt je een meester van opmerkzaamheid.

Angst manifesteert zich als een oscillatie tussen een drukke geest en alles doen wat we kunnen om aan onze geest te ontsnappen. Maar een belangrijk onderdeel van het leven met verslavend gedrag is het leren beheersen van je triggers – dat wil zeggen, opmerken waarom je plotseling de drang hebt om iets te doen. Dat proces van het beheersen van onze triggers is ook een geweldige manier om onze geest te beheersen, onze mindfulness-spieren te gebruiken en ons zelfbewustzijn te ontwikkelen, die allemaal kunnen bijdragen aan een verhoogd gevoel van welzijn.

In het proces van het beheersen van onze triggers, stellen Marshall dat we onszelf twee vragen stellen:

  • Wat triggert de sterke verlangens?
  • Wanneer gebeurt het?

Als je erop kunt anticiperen, heb je meer controle. Hij is voorstander van het leren observeren van de verlangens als een andere gedachte of emotie die ontstaat in plaats van weggevaagd te worden. Het is verwant aan de wijsheid van Zenmonnik Shunryu Suzuki: “Laat je voordeur en je achterdeur open. Laat je gedachten maar komen en gaan, serveer ze gewoon geen thee.”

Een eenvoudige methode om om te gaan met die begeerten die ik leer, is onszelf te aarden – schuifel onze voeten op de grond en doe een snelle meditatie met drie ademhalingen om het angstcentrum van onze hersenen opnieuw in te stellen, zodat we opnieuw contact maken met onze aangeboren wijsheid. Hoe meer je dit doet, hoe meer een bewust zelfbewustzijn een tweede natuur voor je wordt.

4. Je bent meer dan veerkrachtig.

Vechten tegen verslavende neigingen betekent dat we vallen en onszelf herhaaldelijk oppakken. Ik hou van Nassim Nicholas Taleb’s beschrijving van antifragiliteit : hij stelt dat terwijl fragiele items breken met het ervaren van vernietiging, veerkrachtige items terugveren. Het antifragile wordt echter nog sterker .

Veel muze over hun doelen zonder concrete actie te ondernemen, deels omdat ze bang zijn voor mislukken. Met de tijd leren ze hulpeloos te zijn, dieper verankerd in de overtuiging dat het ondernemen van actie eng is of niet voor hen. Zoals iemand altijd faalde en weer opstond, weet je dat je het in je hebt om jezelf op te pikken na een echte of vermeende mislukking. Dit betekent dat het eigenlijk makkelijker voor je is om meer te bereiken omdat je goed bent opgeleid in de school van harde klappen – en je weet dat falen niet de vijand is, noch veroordeelt het ons automatisch tot eeuwige verdoemenis.

Het gaat er niet om geboren te worden met bepaalde talenten of bedrading die ons geweldige mensen maakt. Velen van ons voelen zich minder dan omdat we anders bedraad zijn. Weet dat bloeiend zijn, ondanks dat je bedraad bent, eigenlijk inspirerend is voor de mensen om je heen. Overweeg in feite alles wat je hebt overwonnen – je zult je realiseren dat je de kampioen bent die je jongere zelf nooit heeft gehad, en het zal je aansporen om te beheersen wie je bent.

Klaar om meer te leren over hoe je de kracht van voedsel kunt ontsluiten om je lichaam te genezen, ziekte te voorkomen en een optimale gezondheid te bereiken? Registreer nu voor ons GRATIS Functioneel Voeding Webinar met Kelly LeVeque.

Perpetua Neo, DClinPsy

Dr. Perpetua Neo (DClinPsy, UCL, MPhil, Cambridge) versnelt de prestaties en het leiderschap van Type A High Achievers door hen te leren hun tijd, geest en slaap onder controle te houden op een manier die …

https://www.mindbodygreen.com/articles/the-benefits-of-having-an-addictive-personality-according-to-an-expert


CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Lees meer