De verbinding tussen lichamelijke en geestelijke gezondheid

De verbinding tussen lichamelijke en geestelijke gezondheid

maart 4, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Velen van ons onderschatten ernstig hoe sterk ons ​​lichaam onze gemoedstoestand beïnvloedt. We realiseren ons niet hoe sterk een slechte voeding, gebrek aan slaap en te weinig beweging onze emotionele en mentale gezondheid kunnen beïnvloeden.

Betere voeding kan depressie en angst verlichten

In het afgelopen decennium is de interesse in hoe dieet de geestelijke gezondheid beïnvloedt aanzienlijk toegenomen. Grote studies hebben aangetoond dat de gebruikelijke consumptie van een ongezond voedingspatroon (gedefinieerd als hoog in bewerkte voedingsmiddelen) geassocieerd is met een verhoogd risico op depressie , angst en aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit ( ADHD ) bij kinderen en adolescenten. 1

Een studie met een dieetinterventie waarbij deelnemers voedselpakketten kregen gevuld met groenten, fruit, peulvruchten en visoliesupplementen en een kookworkshop, vond na drie maanden een verbetering van depressiesymptomen . De effecten bleken in de loop van de tijd vast te houden met aanhoudende verbeteringen gevonden tijdens een follow-up evaluatie van zes maanden.

Oefening kan van grote invloed zijn op de stemming en het geheugen verbeteren

De effecten van regelmatige lichaamsbeweging op de hersenen zijn diepgaand en bijna onmiddellijk. Veranderingen in de stemming zijn zo snel dat je het zelf kunt proberen (nadat je met je arts hebt gesproken over het begin van een oefenprogramma!) En zie hoe je verbetert.

Na verloop van tijd kunnen de gunstige effecten van lichaamsbeweging worden gevonden voor stemming, aandacht en geheugen . Onderzoekers geloven dat oefening direct invloed heeft op denken en geheugen door het verminderen van insulineresistentie en -ontsteking en het stimuleren van de productie van nieuwe bloedvaten in de hersenen, terwijl de algehele gezondheid van nieuwe hersencellen wordt bevorderd. 2

Regelmatige lichaamsbeweging kan effectief zijn voor het verminderen van enkele van de symptomen van een ernstige psychische aandoening. Er is aangetoond dat aërobe oefening een effectieve therapeutische interventie is voor mensen met schizofrenie , met gelijktijdige verbeteringen in psychiatrische symptomen en lichamelijke gezondheid. 4

De voordelen van oefenen zijn van toepassing op het hele leeftijdsbereik. In een grote studie (n = 9702) van Canadese adolescenten (in de leeftijd van 14-15 jaar) was de kans op matige en ernstige symptomen van depressie en angst ten opzichte van geen symptomen 1,43 keer hoger in lichamelijk inactieve jeugd ten opzichte van fysiek actieve jongeren. 6

Slaapgewoonten beïnvloeden stemming en hersenfunctie

Wanneer we voor tijd worden gedrukt, is een van de eerste dingen die we offeren, slaap. Te laat opblijven, vroeg wakker worden en het nemen van stoffen die onze slaapkwaliteit verminderen, heeft een negatief effect op de gemoedstoestand. Clinici en onderzoekers hebben het verband tussen slaap en gemoedstoestand gedocumenteerd en er wordt geschat dat ongeveer 90% van de depressieve mensen klagen over een slechte slaapkwaliteit. 3

Slaaptekort treft veel hersengebieden, waaronder de amygdala (verantwoordelijk voor het opsporen en verwerken van emoties), de hippocampus (betrokken bij geheugenvorming), de voorhersenen (betrokken bij motorische controle en autonoom functioneren) en de neocortex (betrokken bij hogere cognitieve functies, zoals taal en redeneren). Chronisch slaapgebrek kan een waterval van onevenwichtigheden en negatieve effecten op ons mentale en cognitieve functioneren veroorzaken.

De implicaties voor zelfzorg en geestelijke gezondheid

Om onszelf de beste kans te geven op algeheel geluk en welzijn, moeten we een holistische benadering van onze gezondheid nemen. Het lichaam en de geest zijn niet gescheiden. Onze fysieke en onze geestelijke gezondheid zijn meer verbonden dan we vaak beseffen en samen vormen ze de kern van onze ervaring.

Voor veel mensen zijn gezond eten, regelmatige lichaamsbeweging en voldoende slaap essentieel voor het bereiken en behouden van een betere geestelijke gezondheid.

Referenties

  1. O’neil, A., Quirk, SE, Housden, S., Brennan, SL, Williams, LJ, Pasco, JA, … & Jacka, FN (2014). Verband tussen voeding en geestelijke gezondheid bij kinderen en adolescenten: een systematische review. Amerikaans tijdschrift voor volksgezondheid , 104 (10), e31-e42.
  2. Godman, H. (2014). Regelmatige lichaamsbeweging verandert de hersenen om het geheugen te verbeteren, denkvaardigheden. Harv Health Lett .
  3. Tsuno, N., Besset, A., & Ritchie, K. (2005). Slaap en depressie. The Journal of clinical psychiatry .
  4. De Moor, M., & de Geus, E. (2018). Causaliteit in de associaties tussen inspanning, persoonlijkheid en geestelijke gezondheid. In Het Oefeningseffect op Geestelijke Gezondheid (pp. 91-123). CRC Press.
  5. Kelley, GA, Kelley, KS, & Callahan, LF (2018). Community-deliverable oefening en angst bij volwassenen met artritis en andere reumatische aandoeningen: een systematische review met meta-analyse van gerandomiseerde gecontroleerde studies. BMJ open , 8 (2), e019138.
  6. Bélair, MA, Kohen, DE, Kingsbury, M., Colman, I. (2018). Relatie tussen lichamelijke activiteit in de vrije tijd, zittend gedrag en symptomen van depressie en angst: bewijs van een populatiegebaseerd monster van Canadese adolescenten. BMJ open , 8 (10), e021119.


CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Lees meer