De natuur biedt serieuze voordelen voor onze lichamelijke en geestelijke gezondheid, suggereert onderzoek

De natuur biedt serieuze voordelen voor onze lichamelijke en geestelijke gezondheid, suggereert onderzoek

mei 13, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


De studenten van de Gradale Academy in het centrum van Toronto zijn op weg naar een plek die ze “Mud Mountain” noemen voor wat buitenactiviteiten die mogelijk een tegengif bieden voor alledaagse problemen die hun fysieke en mentale gezondheid aantasten.

Gelegen vlakbij hun school rond de paden van de Don Valley, is “Mud Mountain”, ja, vies en vies. Gewapend met klemborden onderzoeken de studenten, van kleuterschool tot groep 6, het gebladerte en de dieren in het wild van een vroege lentedag.

Maar onderzoekers geloven dat de natuur meer biedt dan alleen haar schoonheid; het biedt serieuze voordelen op academisch en mentaal gebied.

Een recent overzicht van honderden studies heeft steeds meer “bewijs van een oorzaak-en-gevolg relatie” gevonden: Ervaringen in de natuur leidden tot verbeteringen in aandachtsspanne, zelfdiscipline en fysieke fitheid, en dit alles terwijl stress werd verminderd.

Onderzoekers hebben ook vastgesteld dat kinderen met ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) die 20 minuten lopen in een park, hun symptomen net zo effectief kunnen verbeteren als wanneer ze een dosis voorgeschreven stimulerende medicatie nemen.

Dr. Melissa Lem is een huisarts in Vancouver. Ze gelooft in de kracht van groen.

“Er zijn twee verschillende belangrijke theorieën over waarom de natuur goed is voor je hersenen, en een daarvan wordt de Stress Reduction Theory genoemd, in wezen gaat het over hoe mensen in de natuur evolueerden,” zei ze.

Omdat wij mensen gedurende het grootste deel van ons bestaan ​​omringd zijn door bossen, bloemen en fauna, geloven wetenschappers dat er een evolutionaire reden is die de natuur voor ons als een comfortabele, vertrouwde plek ervaart.

Er is ook wat de Attention Restoration Theory wordt genoemd, die voor het eerst werd ontwikkeld in de jaren 80, waarin wordt voorgesteld dat blootstelling aan de natuur niet alleen aangenaam is, maar ons ook kan helpen onze focus en concentratievermogen te verbeteren. De natuur, zegt Lem, is eenvoudiger en minder belastend dan de drukte, het licht, het verkeer en het lawaai van het stadsleven.

Michelle Gradish, die de Gradale Academy in Toronto leidt, is van mening dat zelfs een uur per dag buiten kan helpen om kinderen te leren. (Craig Chivers / CBC)

“Het verveelt je concentratie niet, je kunt er gewoon van genieten en je hersenen herstellen.”

Michelle Gradish, die al 18 jaar de Gradale Academy runt, is een groot voorstander van openluchtonderwijs. Ze zegt dat zelfs een uur per dag doorgebracht in de natuur studenten kan leren omgaan met het onverwachte.

“Ze realiseren zich niet eens dat ze op dat moment leren, in tegenstelling tot wanneer ze binnen zijn en achter hun bureau staan ​​en er wordt bijna verteld wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen.”

Natuur en gemoedstoestand

Ondertussen heeft een groep studenten van de Ryerson University in Toronto ontdekt dat de rust van de natuur hun stress vermindert en het hen gemakkelijker maakt om met hun werklast om te gaan.

Elke week nemen ze deel aan Mood Routes, een programma dat wordt uitgevoerd in samenwerking met de Canadian Mental Health Association. Ze bezoeken parken, kassen en natuurpaden overal in Toronto, met als doel hun gezondheid en conditie te verbeteren en hun gemoedstoestand te verbeteren.

“[Nature’s] groen, ik denk dat ik dat vergelijk met [blij] en gezond voelen,” zei Natalie Pavlovich, een 26-jarige psychologiestudent bij Ryerson die zich heeft aangesloten bij de Stemmingsroutes.

“Ik denk dat als je [ondergedompeld] in groen bent, je problemen verdwijnen en je je puur voelt.”

Een recente studie ondersteunt dat. Onderzoekers van de universiteit van Michigan zeggen dat het nemen van ten minste 20 minuten van je dag om een ​​wandeling te maken ergens dicht bij de natuur, je stresshormoonniveaus kan verlagen.

“Voor de beste beloning, als je … de niveaus van het stresshormoon cortisol efficiënt verlaagt, moet je 20 tot 30 minuten zitten of lopen op een plek die je een gevoel van natuur geeft,” zei hoofdauteur MaryCarol Hunter in een persbericht.

Hunter is landschapsarchitect en ecoloog met een interesse in het effect dat ervaringen in de natuur kunnen hebben op geestelijk welzijn.

Deena Shaffer voert Mood Routes, een programma op Ryerson University waarbij studenten die gestresst en eenzaam zijn, revitaliserende wandelingen maken in parken, kassen en natuurpaden rond Toronto. (Craig Chivers / CBC)

Deelnemers aan het experiment werd gevraagd om minstens drie keer per week gedurende acht maanden 10 minuten of langer in de natuur door te brengen. Het Hunter-team nam speekselstalen om de cortisolspiegels voor en na de ontspannen wandelingen te meten, die zonder gesprek of onderbrekingen van de smartphone werden genomen.

Deena Kara Shaffer, de coördinator van studentenovergangen en retentie bij Ryerson, leidt de wekelijkse Mood Routes. Ze heeft studenten gezien die gestrest, eenzaam en uitgeput gerevitaliseerd zijn na een bezoek aan een tuin, bos of park.

“Ze verbinden met een perspectief van iets dat groter is dan zijzelf, wat erg nuttig kan zijn als je studeert, echt gefixeerd op één ding,” zei ze.

Terug op Mud Mountain, zien de studenten van Gradish de nesten en planten die deel uitmaken van het ecosysteem van Don Valley.

Gradish is van mening dat leren in natuurlijke omgevingen warmere, meer coöperatieve relaties bevordert en lessen leert die een leven lang meegaan.

“Ze zijn volwassen geworden door hun leiderschapskwaliteiten, hun teamwerk en hun vertrouwen.”


CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Lees meer