Attention Deficit / “Goal-Getting” Disord

april 24, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


De oudere kinderen groeien, hoe breder de impact van ADHD . ADHD heeft betrekking op de uitvoerende functie, een ontwikkelingspad dat zich ontwikkelt tot in de 20 en ondersteuning biedt voor zelfmanagement , planning en oordeelsvorming. Met het ouder worden, hebben meer openlijke gedragssymptomen van ADHD de neiging om te verbeteren, maar ADHD-gerelateerde stoornissen nemen vaak toe. Dat komt omdat aspecten van uitvoerende functies zoals organisatie en time management meer centraal in hun leven worden. Op de middelbare school hebben kernstoornissen rond ADHD vaak niet alleen invloed op het stellen van doelen, maar ook op ‘doelgericht’ gedrag zoals doorzettingsvermogen, planning en vooruitziendheid.

Om tieners met ADHD goed te ondersteunen, moeten we hun uitdagingen opnieuw in kaart brengen. Zelfs als ze ongemotiveerd lijken, zijn ze dat zelden – ze hebben gewoon nog niet de vaardigheden om doelen te identificeren en zich daaraan te houden. Bovendien eisen scholen tegenwoordig vaak vroegtijdige onafhankelijkheid en zelfredzaamheid, hoewel dit voor veel studenten nog te ontwikkelen vaardigheden zijn, zelfs zonder ADHD. Hoewel die doelen waardige doelen zijn, worstelt iemand met ADHD zelfs meer dan leeftijdsgenoten om zichzelf op deze manier te ondersteunen.

Een “zinken of zwemmen” -benadering van tiener-ADHD – de veronderstelling dat iemand die er genoeg om geeft door kan dringen en erachter kan komen – mist de realiteit van hoe ADHD de uitvoerende functie schaadt. ADHD is een ordeverstoring. Zelfs iemand die veel waarde hecht aan het bereiken van doelen, heeft compassievolle ondersteuning en directe instructie nodig om te gedijen en een sterke en consistente zelfverdediger te worden.

De nuances van motivatie

Motivatie zelf is niet zo eenvoudig een begrip als het lijkt voor iedereen, en met ADHD wordt het nog ingewikkelder. Dat komt omdat motivatie zowel een intrinsiek geloof dat onze inspanning telt als het gebruik van neurologisch gebaseerde vaardigheden om doelen te bereiken impliceert. ADHD kan beide aspecten van ontwikkeling ondermijnen.

Het eerste deel van de motivatie is hoe we het van oudsher etiketteren, het perspectief dat we kiezen voor uitdagingen. Dit is meer recent gerelateerd aan het idee van mindset van dr. Carol Dweck: het geloof dat sterke inspanningen en het leren van fouten onze vooruitgang zijn. Die denkwijze kan moeilijk te handhaven zijn als iemand opgroeit met tekorten in de uitvoerende functie.

ADHD is beschreven als geen stoornis van “niet weten wat te doen”, maar in plaats daarvan een stoornis van “niet doen wat je weet.” Zelfs in de vroege kindertijd , en zeker op de middelbare school, hebben veel kinderen jaren besteed aan het precies zien wat ze moeten doen. doen maar tekort schieten. En die ervaring ondermijnt dit aspect van motivatie nogal, want als ze er voortdurend in falen om doelen te bereiken, verliezen ze het vertrouwen in zichzelf.

Ten tweede is een specifieke set cognitieve vaardigheden nodig voor het duurzaam stellen van doelen en persistentie. Dit zijn de daadwerkelijke mentale vermogens die vereist zijn om problemen op te lossen, blijven bestaan ​​als iets moeilijk wordt, en doelen op lange termijn te bereiken door realistische stappen te stellen en door te zetten tot bloei. Deze vermogens worden aangetast door ADHD – omdat ze allemaal verband houden met de uitvoerende functie.

Zelfs met een sterke mindset zorgt ADHD ervoor dat mensen afdrijven van hun plannen. Ze weten precies wat ze moeten doen, of hopen te bereiken, maar niet hoe ze dat moeten laten gebeuren. Dat is de reden waarom ADHD niet alleen academici treft, maar ook relaties, sport , hobby’s en zelfs fysieke gezondheid . Vasthouden aan doelstellingen vereist specifieke cognitieve vaardigheden die worden ondermijnd door ADHD.

Om de effecten van ADHD te overwinnen, moet dit neurologische contact worden begrepen. Heel vaak worden ADHD-symptomen verkeerd gemerkt als een slechte inspanning. Studenten met ADHD vereisen nauwgezette ondersteuning totdat ze leren hoe ze deze ADHD-gerelateerde problemen kunnen overwinnen en in plaats daarvan hun ware capaciteiten beginnen te tonen.

Gewoon een student in het spreekwoordelijke diepe einde gooien, in de verwachting dat ze door hun ADHD uitzoeken hoe het vol te houden, is niet hoe de meeste studenten leren zwemmen. In het begin weten de meeste tieners met ADHD niet hoe en wanneer ze zichzelf moeten verdedigen en om hulp moeten vragen. Ze kunnen de noodzaak om te studeren niet identificeren, en ze weten ook niet hoe ze goed moeten studeren. Het is een veel voorkomende valkuil om te veronderstellen dat iemand met een verminderde planningsvaardigheden vanwege ADHD hun weg kan plannen rond ADHD.

ADHD als levensmanagementstoornis

Succes met ADHD vereist zien het niet als een aandacht stoornis, maar als een doel het beheer stoornis. Kinderen, met name kinderen met ADHD, profiteren van directe instructie wanneer ze een nieuw onderwerp of een andere vaardigheid in het leven tegenkomen. Een fundament van meesterschap, of het nu gaat om wiskunde en lezen of rond tijdsbeheer en organisatie, stelt hen in staat om uiteindelijk het voortouw te nemen. Structuren die door volwassenen, van ouders en leraren tot therapeuten en docenten worden gemaakt en worden bijgehouden, stellen kinderen in staat om sterkere vaardigheden te leren die ze op een dag zullen toelaten hun potentieel te benutten.

Soms zijn mensen bezorgd dat ondersteuning voor volwassenen een ‘kruk’ wordt waar kinderen overdreven op vertrouwen, maar dit gebeurt zelden. Onze kinderen willen autonoom zijn en op zichzelf staan, zelfs wanneer dit op korte termijn niet zo lijkt. Ze leren direct van plannen die we ontwikkelen en versterken, of het nu gaat om het instellen van dagelijkse routines, het beheren van een project of het organiseren van een onderzoekspaper. Als ze eenmaal de vaardigheden hebben, zullen ze ons laten zien en zichzelf naar meer onafhankelijkheid bewegen.

De kunst om tiener ADHD te beheren, krijgt “buy-in”, terwijl routines blijven bestaan ​​en grenzen worden gesteld op voor de leeftijd geschikte manieren. We laten tieners tot op zekere hoogte ontdekken en leren van fouten, maar ze vertrouwen op ons voor richting omdat we volwassenen zijn met volwassen executieve functies. Werk samen, bied keuze, zorg voor onafhankelijkheid – en stel tegelijkertijd grenzen aan wat acceptabel is in elke situatie. Het kan een moeilijk evenwicht zijn om bij adolescenten te vinden, omdat dit een dynamisch, geïndividualiseerd proces is en geen duidelijk gedefinieerd algoritme om te volgen.

Nogmaals, zie ADHD als een planningsstoornis. Sommige mensen leren zwemmen door in het diepe gegooid te worden – de meesten van ons leren beter door instructies te ontvangen, aanvankelijk gebruik te maken van trapplanken en drijvers, en nauwlettend gevolgd te worden totdat we sterk op onszelf zijn. Hetzelfde geldt voor iedereen met ADHD. Start sterke, fade-steunen en wacht tot je zeker weet dat je tiener alleen in de stroom van het leven kan zwemmen.

Do not Nots of High School ADHD

  • Verstrek niet alleen ondersteuningen met een “open einde”. Open-ended supports zijn afhankelijk van doelgericht gedrag. Er is ontzettend veel planning en coördinatie nodig om te profiteren van aanbiedingen zoals ‘naschoolse hulp is beschikbaar als je het nodig hebt.’ ADHD-symptomen zoals afleidbaarheid, slecht tijdmanagement en impulsiviteit staan ​​in de weg, net als andere uitvoerende functies gerelateerde planningsmogelijkheden. Zodra een student zijn bekwaamheid toont om toegang te krijgen tot ondersteuning, laat hem ermee rennen (of zwemmen); vóór die tijd zouden volwassenen indien nodig ondersteuning moeten initiëren en plannen.
  • Ga er niet vanuit dat een worstelende student geen motivatie heeft. Het vereist een sterke uitvoerende functie om een ​​plan te maken en op te volgen wanneer zich een probleem voordoet, bijvoorbeeld wanneer een laag cijfer wordt ontvangen in een klas of in een project. Laat toe om van fouten te leren, maar houd ook bij wanneer je moet instappen met compassie en directe ondersteuning. Vergeetachtigheid is een ADHD-symptoom, geen teken dat iemand zich meer moet bekommeren om hun schoolwerk; de oplossing om bijvoorbeeld huiswerk niet in te leveren, is meestal een routine die door een volwassene voor een bepaalde tijd is gemaakt en gecontroleerd.
  • Val niet in de ” begaafde valstrik” door studenten te laten ontsnappen. Sommige tieners halen goede cijfers ondanks hun ADHD, aangezien ADHD vooral van invloed is op de taken die iemand moeilijk vindt. Wanneer academici gemakkelijk komen, is het gemakkelijk om studenten te laten afdrijven zonder sterke academische vaardigheden. Een student is niet gedijt als zijn of haar cijfers zelfs beter zouden kunnen zijn, behalve voor onvoorzichtige fouten en wanbeheer als gevolg van ADHD. Even belangrijk, naarmate de academische inhoud en verwachtingen toenemen, raken tieners met ADHD uiteindelijk een academische muur wanneer slechte studiegewoonten en academische vaardigheden aanhouden.
  • Ga er niet vanuit dat iemand met ADHD erachter zal komen hoe ze hun eigen ADHD moeten beheren – dat is de bottom line. Als iemand een planningsstoornis heeft, is het niet de meest waarschijnlijke uitkomst om zelfstandig te leren zwemmen. Wanneer een patroon van problemen aanhoudt, samenwerken en laten zien wat werkt in plaats van hopen dat ze het zelf uitvinden.

To-Do’s van High School ADHD

  • Werk waar mogelijk samen. Laat tieners het voortouw nemen door te ontdekken wat voor hen werkt door middel van aanmoediging en discussie (waarvoor volwassenen mogelijk moeten ingrijpen) – terwijl ze ook ingrijpen als een bepaald aspect van hun plan niet specifiek genoeg is of waarschijnlijk werkt.
  • Leer tieners hoe ze hun schoolwerk en tijd proactief moeten organiseren. Verwacht dat ze plannen maken door ze te vragen ( OK, maar hoe laat maak je zaterdag je huiswerk? ) En ondersteun dan die plannen. Houd een gepubliceerde gezinskalender zichtbaar die u samen bewaakt en laat ze zien hoe projecten kunnen worden onderverdeeld in onderdelen van dag tot dag wanneer ze worden toegewezen. Moedig ze in de loop van de tijd aan alles op te schrijven ( houd nooit de planning of een takenlijst bij in je hoofd ) en gebruik altijd dezelfde herinneringen.
  • Creëer sterke studiegewoonten. Zorg ervoor dat studenten een specifiek plan hebben aan het begin van een nieuwe les en wanneer zich problemen voordoen. Eenvoudige begeleiding in de herfst kan het hele schooljaar veranderen, bijvoorbeeld: in het Spaans, wanneer je een nieuw werkblad krijgt, maak je flashcards en bestudeer je ze elke avond. Nogmaals, steun en probleem lossen op hoe dat plan kan worden volgehouden.
  • Leer schrijfvaardigheden direct . Onderzoek suggereert dat bijna de helft van de studenten met ADHD ook zou kunnen voldoen aan criteria voor een schrijfstoornis. Narratief schrijven zelf is een uitvoerende functie-gebaseerde taak. Studenten leren om hun gedachten en schema te ordenen, is van vitaal belang voor mensen met ADHD.
  • Zoek naar mogelijkheden om activiteiten buiten school te ondersteunen . Sommige studenten vinden activiteiten waar ze van houden en raken zelf verloofd, maar aangezien ADHD invloed heeft op alles wat persistentie, planning en langetermijninspanning vereist, geven veel tieners met ADHD hun extracurriculars te vroeg op. Nogmaals, creëer oefeningsroutines en vraag tieners om zich voor langere tijd vast te leggen op activiteiten voordat ze opgeven, om de waarde van aanhouden en beheersen van iets aan te tonen.
  • Zoek naar mogelijkheden om gezonde leefgewoonten vast te stellen. ADHD heeft steeds meer aangetoond dat het de gezondheid rechtstreeks ondermijnt, omdat het de slaap , lichaamsbeweging, voeding en tijdmanagement van het scherm in de weg staat. Stel redelijke verwachtingen in, zoals een “bedtijd met technologie” (alle telefoons naar het laadstation op een bepaald tijdstip) of stel een gezinsverwachting in dat iedereen een bepaalde vorm van fysieke activiteit onderhoudt.


CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Lees meer