Angst versus ADHD in een relatie: hoe de strijd te stoppen

Angst versus ADHD in een relatie: hoe de strijd te stoppen

juni 19, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


unsplash

Bron: unsplash

Ann zal snel toegeven dat ze angstig is. Ze maakt zich zorgen, veel, over alles – op tijd afspraken maken, ervoor zorgen dat rekeningen worden betaald en ervoor zorgen dat de kinderen worden opgehaald wanneer dat hoort. Helaas is ze getrouwd met Matt – niet omdat Matt geen geweldige kerel is (hij is) maar omdat Matt ADHD heeft . Hij is geneigd om uitstel te plegen (het uitstellen van het betalen van die rekeningen), of hij wordt verstrooid en vergeet dingen als het oppakken van de kinderen op tijd (of helemaal) – of komt vaak te laat.

De resultaten: Ann, die al altijd op het scherpst van de snede staat, is zelfs meer aan het goede adres omdat ze vindt dat Matt nooit betrouwbaar is – dat hij wel of niet weet dat hij de rekening moet betalen, dat hij iets begint maar misschien of misschien niet afmaken, dat de kinderen voor altijd op de trappen van de school zullen zitten.

Dus, ze ofwel “herinnert” Matt tot de dood (dat wil zeggen, zeurt) – die Matt vertrekt wrokkig omdat hij vindt dat hij wordt altijd behandeld als een 15-jarige met een mama die altijd op zijn rug en nooit snijden hem wat speling – of ze doet het gewoon allemaal zelf. Maar dat werkt ook niet zo goed; Ann wordt de opzuigende martelaar, de ‘verantwoordelijke’, die altijd al het zware werk doet, waardoor ze, net als Matt, periodiek woedend opgeblazen wordt.

Een perfecte storm.

Deze combinatie van angst en ADHD komt redelijk vaak voor. Gewoonlijk gaan beide partners de relatie al bedraad met hun respectievelijke uitdagingen aan, maar ze worden gemakkelijk en steeds slechter als elk door de ander wordt geactiveerd. Hier lopen de argumenten over het algemeen dezelfde lijn – ann herinnert Ann, voelt Matt micromanaged; Ann voelt zich alsof ze met een 15-jarige, Matt-gevoelens leeft alsof hij altijd als één wordt behandeld; allebei debatteren over wiens realiteit juist is, elk doet een full-court pers om de ander te laten veranderen. En dus komen ze in deze repetitieve, negatieve en nooit opgeloste loops terecht, waardoor ze eindeloze stress creëren voor beiden.

Het is duidelijk dat ze deze strijd voor altijd kunnen bevechten of werken om een ​​uitweg te vinden. Met elk worstelen op hun eigen manier, is dit een geval waar het twee hersens kost om er een te maken. Zo kun je de cyclus doorbreken:

Ann moet Matt’s ADHD begrijpen. In plaats van gefrustreerd te raken door Matt en zijn symptomen en hem te dwingen te veranderen, moet ze (misschien door wat te lezen) begrijpen wat zijn brein en zijn toestand zijn. Nee, hij is geen 15-jarige, ondanks haar gevoel dat hij is, is het niet zijn persoonlijkheid .

Matt moet Ann’s angst begrijpen. De andere kant van de vergelijking. Net als zij moet hij, in plaats van het krijgen van ornery of sulky, zich verzoenen met het feit dat zijn partner worstelt met een echte psychologische kwestie.

Ann moet manieren vinden om haar angst te beheersen. Misschien medicatie , misschien therapie , maar ze heeft hulpmiddelen nodig om haar angst te verminderen, kalmeer zichzelf wanneer het oploopt. De angst maakt van alles een prioriteit, en alleen door haar angst te beheersen kan ze dagelijkse gebeurtenissen in een beter perspectief plaatsen.

Matt moet zijn ADHD beheren. Nogmaals, zijn kant van de vergelijking – zoals haar, Matt moet mogelijk medicatie krijgen voor zijn ADHD of zijn dosering aanpassen. Hij moet mogelijk ook een aantal organisatorische strategieën ontwikkelen, zoals het opstellen van aanwijzingen om hem eraan te herinneren de kinderen op te halen of de rekeningen te betalen.

Ze moeten als een team samenwerken. Dit is de sleutel tot het doorbreken van de negatieve cyclus. In plaats van ruzie te maken over wiens realiteit juist is, wie heeft het grotere probleem, wie is te gevoelig, moeten ze elkaar in het midden ontmoeten en samenwerken om elkaar te helpen. Hier zet Matt een herinnering op zijn telefoon over het betalen van de rekening, of op verzoek van Matt stuurt Ann hem een ​​sms-bericht over het ophalen van de kinderen. Op dezelfde manier, wanneer Ann begint te worden opgewonden van angst, of Matt voelt dat ze in de controle of martelaarrol verdwijnt, zegt hij zachtjes dat ze angstig lijkt en hoe kan hij helpen?

Ze moeten dingen van tevoren in kaart brengen. Hier zitten ze samen op zondagavond om in kaart te brengen wat er gaat komen in de week die moet worden gedaan. Dit zal Ann helpen bij het stellen van prioriteiten, Matt helpen om die aanwijzingen op zijn telefoon te zetten. Dit moet solide, concrete taken zijn – niet “vergeet niet om de rekeningen te betalen” maar “betaal de elektriciteitsrekening op dinsdag.”

Maar deze discussie kan worden uitgebreid om bredere protocollen uit te werken. Misschien moet Ann voor de rekeningen zorgen en Matt gaat ermee akkoord dat hij de oppas voor kinderen is. Of samen bedenken ze een lijst met essentiële huisklussen, dus Ann valt niet in micromanagement, maar voelt dat essentiële taken worden uitgevoerd, en dus voelt Matt zich niet voortdurend aangevallen. Of, als ze het zich kunnen veroorloven, besluiten om een ​​huis schoner te huren en het probleem van beide van hun platen te krijgen. =

Het doel is om te komen met plannen die werken, plannen die het probleem oplossen, die rekening houden met de sterke en zwakke punten van elke partner en uiteindelijk de spanning, stress en frustratie tussen hen wegnemen.

Verantwoordelijkheid, acceptatie en teamwerk zijn de sleutels tot het doorbreken van de cyclus. Klaar om het te doen?


CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Lees meer