6 tips voor een betere beheertijd voor volwassenen met ADHD

6 tips voor een betere beheertijd voor volwassenen met ADHD

juli 10, 2019 0 Door admin

CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Volwassenen met ADHD ervaren gewoon geen tijd zoals anderen doen! Dit resulteert in een behoorlijke hoeveelheid conflicten met anderen (thuis, sociaal en op het werk). Hier zijn slechts een paar voorbeelden van de run-ins rond de tijd die ik heb gehoord van mijn klanten:

  • Het stel dat zich halverwege hun verhuizing realiseert dat ze de sleutels van de rijdende vrachtwagen vergeten zijn. De ADHD-echtgenoot rijdt naar hun huis, dat vijf minuten verderop ligt, om ze te halen. Hij keert terug naar zijn wachtende vrouw, twee uur later. Het blijkt dat hij besloot om wat tv te kijken terwijl hij thuis was.
  • De vrouw die zegt dat ze wat spullen gaat halen maar wordt afgeleid door iets anders en er nooit in slaagt het huis te verlaten.
  • De man met ADHD die gevraagd is om om 18.00 uur klaar te staan ​​om het huis te verlaten, en die opstaat van zijn computer om zich gereed te maken om dit te doen om 18.00 uur. Zijn vrouw is boos, omdat hij dit regelmatig doet en lijkt geen aandacht te schenken aan haar suggesties om zich eerder klaar te maken.
  • De man die besluit om de portiekluiken opnieuw te schilderen vóór het verlovingsfeest van het gezin, dat begint de dag voor het feest, ondanks de protesten van zijn vrouw, die heel goed weet dat het werk een week nodig heeft om te voltooien
  • De vrouw die zondagmiddag werk te doen heeft en haar familie vertelt dat ze klaar zal zijn om bij hen te komen met 2. Ze opent haar kantoordeur om 4 uur, verrast dat het zo laat is.
  • Het paar dat allebei naar de kerk wil gaan, maar de ADHD-partner kan het nooit op tijd halen. Tot schaamte van zijn partner lopen ze consequent ongeveer 10 minuten te laat.

Als je met iemand met ADHD bent getrouwd, is het mogelijk dat een of meer van deze situaties bekend voorkomen. Time management vaardigheden voor mensen met ADHD zijn vaak aangetast als onderdeel van hun executief functioneren kwesties. De belangrijkste problemen zijn:

  • Leven in het huidige moment
  • verstrooidheid
  • Flow en hyperfocus
  • Transitions
  • Slechte schatting van de tijd

Laat me wat verder ingaan …

Leven in het huidige moment

Ned Hallowell zegt graag: “Er zijn twee tijdzones met ADHD, het nu en het niet nu!” Ofwel is er iets in het nu en let je erop of het is in het niet nu (verleden, toekomst of op dit moment je aandacht) en het is volledig buiten je radarscherm. Er zijn enkele implicaties voor volwassenen met ADHD. Ten eerste helpt het om iets belangrijks in het ‘nu’ op het juiste moment te brengen. Dit is de reden waarom alarmen en herinneringssystemen zo belangrijk zijn voor ADHD. Ten tweede, een geweldige manier om iets gedaan te krijgen is om het nu meteen te doen! Dat is de reden waarom een ​​ADHD-partner, wanneer hij / zij besluit iets te doen, er vandoor gaat en het op dat moment doet.

Maar als diezelfde partner wordt afgeleid, dan beweegt de oorspronkelijke taak zich naar het ‘niet nu’ en mag deze nooit opnieuw naar boven komen, zoals bij het tweede voorbeeld hierboven.

Problemen met flow en hyperfocus met de tijd

Attention Deficit Hyperactivity Disorder wordt ellendig en onjuist benoemd. Niet iedereen die ADHD heeft, heeft hyperactiviteit. Bovendien, het gaat niet om aandacht tekort, het gaat om de aandacht ontregeling. Mensen met ADHD hebben soms moeite hun aandacht vast te houden, terwijl ze op andere momenten moeite hebben om hun aandacht niet vast te houden. Dit laatste wordt hyperfocus of soms stroom genoemd . Als je echt in iets geïnteresseerd bent en ADHD hebt, kan het moeilijk zijn om dat interessante ding los te laten. Verder verlies je alle gevoel voor tijd. Dit is wat er gebeurde met de vrouw die op zondag werkte. En de man die naar tv keek in plaats van naar zijn vrouw te gaan om te verhuizen, werd afgeleid en vervolgens hypergefocusseerd.

Overgangen en tijdschatting

Mensen die moeite hebben met aandachtregulering hebben echt problemen met overgangen van het ene naar het andere, wat zeker het geval is bij volwassenen met ADHD. Soms schakelen ze te snel over omdat iets hun aandacht vangt (afleiding) en soms hebben ze moeite om ergens vandaan te komen (hyperfocus is moeilijk om uit te breken). De man die zich niet snel genoeg klaarmaakte, schatte verkeerd in hoelang het hem zou kosten om zich voor te bereiden en had problemen met het verwijderen van wat hij aan het doen was op de computer (“Ik kan nog een e-mail laten doen voordat ik stop!”)

In dit geval bleek dat deze man een behoorlijk lange overgangsroutine had waarvan hij zich totaal niet bewust was. Toen ik hem vroeg wat hij moest doen om zich klaar te maken, antwoordde hij: “Loop met de hond, neem een ​​douche en kleed je dan aan.” We kwamen erachter wie hij ongeveer 45 minuten nodig had! En hij deed het elke keer als hij zich voorbereidde om het huis te verlaten. Geen wonder dat zijn vrouw de hele tijd boos was over zijn traagheid!

Toen hij eenmaal besefte dat hij deze overgangsperiode had, was het gemakkelijker voor hem om te plannen dat het vertrek om 6 uur begon om 5:15 uur.

De vrouw die altijd te laat was voor de kerk had een soortgelijk probleem, maar kwam er nooit achter hoe ze genoeg tijd kon reserveren voor haar voorbereidingen om op tijd naar de kerk te gaan, deels omdat het haar niet veel kon schelen of ze te laat was, hoewel haar man deed. Dat koppel loste hun probleem op door afzonderlijke auto’s te besturen, zodat ze allemaal op het gewenste tijdstip konden aankomen.

De man die de veranda schilderde? Dat was een slechte schatting van de tijd en het feest moest elders worden verplaatst. Zijn vrouw was heel lang heel boos. Om het probleem aan te pakken, moest het paar werken aan enkele van hun interactieve strategieën, en hij moest haar instincten op tijdschatting beter vertrouwen.

6 tips om de tijd beter te beheren als je ADHD hebt

  1. Stel alarmen in om de hyperfocus of flow te onderbreken. Als je een uur lang wilt werken en je dan bij je familie wilt voegen, stel dan een alarm in om uit te gaan na 55 minuten en 60 minuten. De eerste vertelt je om te eindigen, de tweede om op te staan ​​en te vertrekken.
  2. Wees creatief in je oplossingen. Het is prima om twee auto’s te rijden en apart aan te komen. Doe wat werkt, niet wat er wordt verwacht.
  3. Houd rekening met overgangen. Bedenk eens hoe lang het duurt voordat je het huis uit bent; rijd naar huis voor het avondeten; ’s ochtends uit bed komen of wat dan ook datgene dat je probeert te doen. Tijd het, raad het niet als je problemen hebt met het schatten van de tijd. Geef jezelf dan die hoeveelheid tijd plus een fudgefactor van 10-20 procent, zodat je echt eruit kunt komen (of gedaan) wanneer je dat wilt.
  4. Bescheiden zijn. Als je partner suggereert dat je geen tijd hebt om de veranda vóór het verlovingsfeest te schilderen, overweeg dan om in plaats daarvan een touch-up te maken … of het project gewoon te verlaten tot later en een paar potplanten te kopen om de schiltrim te maskeren. Als dat ding niet voor altijd is gedaan en je niet-ADHD-partner je vertelt om het NIET te doen in plaats van “doe het nu!”, Volg dan zijn of haar advies op. Er is waarschijnlijk een goede reden voor een partner die zegt “niet nu !!!”
  5. Herinneringen instellen om u terug te brengen naar echt belangrijke taken. Studies suggereren dat kinderen met ADHD die een spiegel achter hun bureau hebben geplaatst, langer aan het werk blijven, omdat wanneer ze afgeleid worden en rondkijken, ze zichzelf in de spiegel zien studeren. Dit herinnert hen eraan dat ze verondersteld worden te studeren en ze gaan weer zitten. Je kunt een soortgelijk herinneringssysteem opzetten – eentje die je ‘struikelt’ (zoals de spiegels of aantekeningen die je zelf achterlaat op de garagedeur om iets te brengen de schoonmakers) of hoorbare alarmen – zeg elke 30 minuten terwijl u aan uw bureau werkt en die u eraan herinneren om terug te keren naar het papier dat u schrijft. Verander de toon regelmatig, zodat je hem niet gewoon buitensluit.
  6. Co-reguleren. De man die de sleutel van het verhuisbusje ging halen, had tegen zijn vrouw kunnen zeggen: “Als ik niet terug ben binnen 20 minuten, bel me dan alsjeblieft om ervoor te zorgen dat ik niet afgeleid word.” Hoewel dit minder ideaal is dan zijn omgeving een alarm voor zichzelf, het is nog steeds beter dan 2 uur lang wachten om rond te hangen. Zelfs zonder het gesprek zou het waarschijnlijk logisch zijn geweest voor deze vrouw om ergens rond de 30 minuten te bellen en in te checken om te zien wat er was gebeurd. Co-regulatie betekent het gebruik van de sterke punten van elke persoon om gezamenlijk uw doelen te bereiken . Beschouw het als een buddy-systeem.

ADHD-partners zullen waarschijnlijk in de loop van de tijd een vloeiende relatie blijven hebben. Maar met deze strategieën en een beter begrip dat dit niet betekent dat de ADHD-partner zich niet inzet voor de relatie, kunnen jullie beiden deze kwestie veel gemakkelijker doorlopen.


CBD Olie kan helpen bij ADHD. Lees hoe op MHBioShop.com


Huile de CBD peut aider avec TDAH. Visite HuileCBD.be


Lees meer